طلا منبع ارزشمندی است که برای قرن ها برای ساخت جواهرات، سکه ها و سایر اقلام تزئینی استفاده شده است. با این وجود، بیش از 50 سال از زمانی که طلا نقش رسمی مهمی در سیستم پولی بین‌المللی بازی می‌کند، نمی‌گذرد و در سال‌های اخیر سرمایه گذاران به طور فزاینده ای به تجارت طلا و تمام مزایای پولی ناشی از آن علاقه مند شده اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، برای هر کسی که علاقه مند به تجارت طلا است، دانستن اینکه چه چیزی قیمت طلا را تعیین می کند بسیار مهم است. پنج عامل کلیدی به عنوان دلایل نوسانات قیمت طلا ذکر می شود؛ تولید طلا، تقاضای جواهرات، ذخایر بانک مرکزی، ارزش دلار آمریکا و نوسانات بازار.
 
طلا با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا مرتبط است، که می تواند مدیریت سرمایه گذاری در فلز گرانبها زرد را کم و بیش گران کند. پس از اینکه ترس از تشدید درگیری در اروپا سرمایه‌گذاران را به سمت شمش سوق داد، زمانی که مقام فدرال رزرو آمریکا احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ را رد کرد، ثروت طلا دوباره تغییر کرد. در میان این نوسانات، طلا از بالاترین سطح شش ماهه خود در سطح جهانی کاهش یافته است، اما در بازارهای هند به میزان اندکی ارزش خود را حفظ کرده‌است.
 
چرا طلا در محیط های با بهره زیاد جذابیت کمتری پیدا می‌کند؟

 
سرمایه‌گذاری‌هایی که بهره می‌پردازند، بازده بیشتری را وعده می‌گیرند، اما طلا چنین بازدهی را ندارد. این به طور طبیعی باعث می شود طلا برای سرمایه گذاران جذابیت کمتری داشته باشد، زیرا همچنین باید به روشی امن ذخیره شود که هزینه ها را افزایش می دهد. به همین دلیل است که نرخ بهره و قیمت طلا همبستگی معکوس دارند، جایی که قیمت طلا با افزایش نرخ بهره کاهش می یابد.
 
قیمت طلا به این 5 عامل بستگی دارد/ چرا طلا در حال گران شدن است؟

 
هراونس طلا امروز در بازارجهانی 6 دلار و 22 سنت گران شده و هزار و 766 دلار و 5 سنت قیمت خورده‌ است.
 
این حرکت به دلیل کاهش بازدهی خزانه داری پس از اینکه ارقام شاخص قیمت تولیدکننده در اکتبر کمتر از حد انتظار بود، به سرمایه گذاران تایید کرد که ممکن است تورم در حال کاهش باشد.
 
آخرین ارقام PPI نشان می دهد که قیمت عمده فروشی در ماه اکتبر 0.2 درصد افزایش یافته که کمتر از افزایش 0.5 درصدی مورد انتظار داوجونز است. نسبت به سال قبل، PPI نزدیک به 8 درصد در مقایسه با 8.4 درصد افزایش در سپتامبر بوده‌است. این داده‌ها همچنین به سرمایه‌گذاران نشان داد که تورم احتمالا پس از ارقام تورم مصرف‌کننده قوی در هفته گذشته کاهش می‌یابد.
 
پس از این گزارش، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، روز سه‌شنبه گفت که شواهد کمی دارد مبنی بر اینکه انقباض سیاست‌های پولی تهاجمی تورم را کند می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که برای کاهش تورم به هدف 2 درصدی فدرال رزرو، به افزایش‌های بیشتری نیاز است.
 
چه آینده‌ای در انتظار طلا است؟
 
معامله گران طلا باید خود را برای افزایش نوسانات آماده کنند و برخی بر جذابیت دلار آمریکا متمرکز شده و برخی دیگر حرکت بازدهی خزانه داری آمریکا را در واکنش به گزارش خرده فروشی زیر نظر دارند.
 
در صورت تشدید تنش بین ناتو و روسیه، قیمت طلا ممکن است محدود شود یا حتی کاهش یابد. این می تواند دلار آمریکا را بالاتر ببرد.
 
اگر تنش ها از بین برود و داده های خرده فروشی در ایالات متحده سردتر از حد انتظار باشد، قیمت ها ممکن است افزایش یابد.

لینک کوتاه
قیمت طلا گران شدن نسیم اقتصاد

اخبار مرتبط

قیمت طلا و سکه 11 دی 1402

قیمت طلا و سکه 11 دی 1402

قیمت سکه امامی نسبت به دیروز تفاوت کمی داشته و در همان محدوده 29 میلیون و 695 هزار تومان... 11 دی 1402

نظرات شما