عمده نفتی که در پالایشگاه لوک‌اویل در سیسیل پالایش شده و به آمریکا می‌رود، از روسیه وارد می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، تحقیقات اخیر روزنامه وال استریت ژورنال ماه جاری فاش کرد روزنه‌ای وجود دارد که اجازه می‌دهد نفت تحریم شده روسیه، به بازار آمریکا برسد. اگر نفت تحریم شده روسیه در پالایشگاه کشور دیگری خارج از روسیه پالایش شود، محصول آن کشور می‌شود. در این مورد، لوک‌اویل که دومین شرکت نفت و گاز بزرگ روسیه است، نفت روسیه را در پالایشگاه ایتالیایی خود پالایش کرده و به آمریکا صادر می‌کند که توسط شرکت‌هایی نظیر اکسون موبیل، بدون نقض هیچ تحریمی خریداری می‌شود.
 
حدود 93 درصد نفتی که در پالایشگاه لوک‌اویل در سیسیل پالایش می‌شود، از روسیه وارد می‌شود. قبلا این طور نبود اما تحریم‌هایی که علیه نفت روسیه از سوی آمریکا و کشورهای دیگر وضع شد، نقاطی که نفت روسیه می‌تواند پالایش شود را محدود کرده و عمده نفت روسیه، به این پالایشگاه ارسال می‌شود که پنجمین پالایشگاه بزرگ اروپاست. این پالایشگاه از مارس حدود پنج میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی به آمریکا صادر کرده که شامل بنزین، نفتا، کروسن، دیزل و نفت کوره بوده است. این مقدار بنزین برای پر کردن باک هفت میلیون خودرو کافی است یعنی رانندگان آمریکایی بدون این که بدانند، بنزین روسی زده و به اقتصاد روسیه کمک می‌کنند.
 
آمریکا فوریه امسال، نفت و گاز روسیه را در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین تحریم کرد، با این حال، لوک‌اویل که در آمریکا حضور ندارد، تحریم نشده و همچنان فرآورده‌های نفتی را در 11 ایالت توزیع می‌کند. نفت روسی پالایش شده که توسط شرکت‌هایی شامل اکسون موبیل خریداری می‌شوند، از طریق پایانه نفتی این شرکت در بی‌تاون تگزاس نزدیک هیوستون و از طریق لیتاسکو که بازوی بازرگانی لوک‌اویل است، به بازار آمریکا وارد می‌شود. با این حال، همه خریداران شناخته نمی‌شوند و هیچ کدام از این خریداران با خرید فرآورده‌های نفتی از ایتالیا، مرتکب خلاف نمی‌شوند.
 
اما پس از اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه از پنجم دسامبر، پالایشگاه لوک‌اویل در سیسیل دیگر اجازه نخواهد داشت نفت روسیه را وارد کند و اگر نتواند تامین کننده نفت دیگری پیدا کند، مجبور می‌شود تعطیل کند.
 
شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی آمریکایی "کراس بریج انرژی پارتنرز" با علم به این موضوع، ماه جاری به لوک‌اویل پیشنهاد داد این پالایشگاه را خریداری کند. ظاهرا لوک‌اویل به دلیل تردیدی که نسبت به توانایی این شرکت برای تهیه پول خرید این پالایشگاه داشت، پیشنهاد مذکور را رد کرد. انتظار می رود شرکت بازرگانی کالای ویتول اعتبار مورد نیاز کراس بریج برای سرمایه‌گذاری در این قرارداد با نرخ خوب را فراهم کرده و از تامین نفت برای این پالایشگاه سود ببرد.
 
پالایشگاه ISAB لوک اویل، 20 درصد از ظرفیت پالایش ایتالیا را تشکیل می‌دهد و حدود هزار شغل در جزیره سیسیل ایجاد کرده است. این پالایشگاه در ماه‌های اخیر که صادرکنندگان نفت و بانکهای فراهم کننده تسهیلات مالی، به دلیل واهمه از نقض تحریم‌های وضع شده علیه نفت روسیه در اروپا، تمایلی به همکاری با شرکت‌های روسی نداشتند، با مشکلاتی روبرو شده است. دولت ایتالیا برای حفظ فعالیت این پالایشگاه با وجود تحریم‌های جدیدی که از دسامبر اجرایی می‌شوند، سرمایه‌گذاری کرده است. این پالایشگاه فاینانس 685.59 میلیون دلار از بانکهای متعدد را درخواست کرده و موفقیت چندانی نداشته است. آدولفو اورسو، وزیر صنعت دولت جدید ایتالیا برای تسهیل فروش این پالایشگاه کمک می‌کند تا مطمئن شود به تعطیلی کشیده نمی‌شود و همچنین تامین فاینانس از سوی وام دهندگان برای ادامه فعالیت این پالایشگاه را تشویق می‌کند.
 
اوایل امسال صحبت از بایکوت لوک‌اویل در آمریکا بود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که چنین اقدام به مالکان جایگاه‌های سوخت بیشتر از این شرکت روسی ضربه می‌زند. در فوریه پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، هشتگ "بایکوت لوک‌اویل" ترند شد و شهروندان آمریکایی خواستار بایکوت این شرکت نفتی روسیه در کشورشان شدند. لوک‌اویل حدود 230 جایگاه سوخت تحت نام خود در آمریکا دارد که اکثر آنها متعلق به اشخاص آمریکایی هستند نه این شرکت و بایکوت آنها، بیشتر به ضرر خود آمریکایی ها خواهد بود نه لوک اویل.
 
در حالی که همکاری با لوک‌اویل احتمالا به معنای ادامه واردات روسیه از طریق ایتالیا و قدرتهای پالایشی دیگر است، این غول نفتی اوایل امسال از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درخواست کرد به جنگ خاتمه دهد. در بیانیه لوک‌اویل آمده بود: ما خواستار خاتمه هر چه سریعتر جنگ هستیم. این شرکت با همه قربانیانی که از این تراژدی آسیب دیده اند، صمیمانه ابراز همدردی کرده و اعلام کرده بود از یک آتش بس پایدار و حل مشکلات از طریق مذاکرات جدی و دیپلماسی قویا حمایت می‌کند. این اظهارات نشان می‌دهد اعمال تحریم برای کل صنعت نفت روسیه بدون آسیب زدن به تولید و عرضه در نقاط دیگر جهان تا چد حد می تواند پیچیده باشد.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، در حال حاضر، لوک‌اویل به کمک ظرفیت پالایش قابل توجهی که در ایتالیا دارد، همچنان فرآورده‌های نفتی روسیه را در آمریکا عرضه می‌کند. با این حال، با اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا در دسامبر، این روزنه ممکن است بسته شود. اگرچه هدف از این اقدام، محدود کردن صادرات نفت روسیه است اما به ظرفیت پالایش ایتالیا و عرضه فرآورده‌های نفتی به سایر نقاط جهان آسیب می‌زند.

لینک کوتاه
نفت روسیه خودروی آمریکایی تحریم‌های اتحادیه اروپا

اخبار مرتبط