اوپک با اشاره به چالش‌های اقتصادی فزاینده، پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2022 را برای پنجمین بار از آوریل تغییر داد و اکنون رشد کمتری را انتظار دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2022، به میزان 2.55 میلیون بشکه در روز معادل 2.6 درصد رشد خواهد کرد که این رقم، 100 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی این سازمان است.
 
در گزارش اوپک آمده است: اقتصاد جهان وارد دوره ابهام قابل توجه و رشد چالش‌ها در سه ماهه چهارم سال 2022 شده است. ریسکهای نزولی شامل تورم بالا، سیاست پولی انقباضی بانکهای مرکزی بزرگ جهان، سطح بالای بدهی دولتی در بسیاری از مناطق، کوچک شدن بازارهای کار و استمرار محدودیتهای زنجیره تامین هستند.
 
این گزارش، آخرین گزارش اوپک پیش از دیدار وزیران اوپک و متحدانشان معروف به اوپک پلاس در چهارم دسامبر است. وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته اظهار کرد: این گروه که اهداف تولیدش را اخیرا کاهش داده است، محتاط خواهد ماند.
 
اوپک انتظار دارد سال میلادی آینده، تقاضا برای نفت به میزان 2.24 میلیون بشکه در روز رشد کند که 100 هزار بشکه در روز پایین‌تر از برآورد ماه گذشته این گروه است.
 
با وجود افزایش چالش‌ها، اوپک پیش بینی رشد اقتصادی جهانی در سالهای 2022 و 2023 را تغییر نداد و اعلام کرد هر چند ریسکهای نزولی افزایش پیدا کرده است اما احتمال صعود نیز وجود دارد.
 
هدف تولید اوپک پلاس در اکتبر با ضعیف شدن قیمت نفت، 100 هزار بشکه در روز کاهش داده شد و کاهش هدف تولید این گروه در نوامبر از این هم بزرگتر است. عربستان سعودی اعلام کرده که این کاهش برای واکنش به افزایش نرخهای بهره در غرب و اقتصاد جهانی ضعیف‌تر ضروری بوده است. اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از این تصمیم انتقاد کرده و آن را کوته‌بینانه خوانده است.
 
اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال، عرضه جهانی نفت 200 هزار بشکه در روز بالاتر از تقاضای جهانی و در سه ماهه سوم 1.1 میلیون بشکه در روز بالاتر بوده است در حالی که در سه ماهه نخست، 300 هزار بشکه در روز کمبود عرضه وجود داشت.
 
بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت اوپک در اکتبر به میزان 210 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به 29.49 میلیون بشکه در روز رسید که بیش از کاهش برنامه ریزی شده توسط اوپک پلاس بود. طبق آمار منابع ثانویه، تولید نفت عربستان سعودی 149 هزار بشکه در روز کاهش داشت. با این حال، عربستان سعودی کاهش تولید 84 هزار بشکه در روز در ماه میلادی گذشته را به اوپک گزارش کرد که تولید این کشور را به کمتر از 11 میلیون بشکه در روز رساند.

لینک کوتاه
اوپک رشد نفت

اخبار مرتبط

رشد 1069 واحدی شاخص کل

رشد 1069 واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد 1069 واحدی به 2,304,448.16 واحد رسید. 5 اردیبهشت 1403

نظرات شما