وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بازار نیمایی کمبود ارز وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه همه واحدها به ویژه تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند از بازار نیمایی ارز مورد نیازشان را تامین کنند، افزایش قیمت‌ها در پی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قابل قبول نیست.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در نشست هم‌اندیشی با اصناف و اتحادیه‌های کشور، اظهار کرد: رصد ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز نشان می‌دهد که در بازار نیمایی کمبود ارز وجود ندارد و به ویژه واردکنندگان می‌توانند شهادت دهند در مقایسه با شش ماه قبل یا حتی یک سال قبل وضعیت تخصیص ارز بسیار بهتر شده است.
 
وی با بیان اینکه حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت 36 هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه همه واحدها به ویژه تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند از بازار نیمایی ارز مورد نیازشان را تامین کنند، افزایش قیمت‌ها قابل قبول نیست. باید تلاش کنیم این جو روانی که بازار ارز را متلاطم می‌کند، اثر خود را به صورت گران‌فروشی نشان ندهد.
 
وزیر صمت همچنین در ادامه، با بیان اینکه تاکنون حدود 2000 شاخص و 300 داشبورد مدیریتی تعریف شده و با پیش‌بینی یک اتاق پایش، تا پایان سال قادر به رصد همه متغیرها و شاخص‌ها خواهیم بود، گفت که این موضوع پیش‌بینی پذیری در تولید و اقتصاد کشور از سه ماه قبل را به دنبال خواهد داشت.
 
 به گفته وی در بهار امسال صنعت رشد 5.1 درصدی تولید را ثبت کرد، در حالی که رشد اقتصادی کشور کمی بیش از سه درصد بوده است.
 
وزیر صمت شاخص دیگر تولید را شرکت‌های بورسی عنوان کرد که بیش از 50 درصد تولید کشور را در اختیار دارند و گفت که این شرکت‌ها در مهرماه امسال در هم‌سنجی با سال گذشته 7.7 درصد رشد داشته است. رشد تولید این شرکت‌ها در خردادماه 2.5 درصد، تیرماه 5.8 درصد، مردادماه 6.4 درصد و شهریورماه 6.5 درصد بوده است.
 
به گفته وزیر صمت شاخص سرمایه‌گذاری نیز در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.8 درصد رشد داشته است‌ همچنین در شش ماهه نخست امسال رشد 13 درصدی صادرات به ثبت رسید.
 
 وی در ادامه از برنامه ریزی برای اتصال تامین مالی زنجیره‌ای به کارت‌های اعتباری خبر داد و گفت: امروز بیش از 110 شهرستان در کشور شناسایی شده که از نظر تولیدی حرفی برای گفتن ندارند و مقرر شده تا با استفاده از توان شرکت‌های بزرگ به راه‌اندازی تولید در این مناطق اقدام شود.
 
وی درباره پایین بودن قدرت خرید مردم نیز گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است. در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای آغاز شده که بر اساس آن به قشری وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید ارائه خواهد شد که جزئیات آن اطلاع رسانی می‌شود.
 
فاطمی امین همچنین با اشاره تمرکز بر افزایش صادرات، تصریح کرد: برای مثال سال گذشته در بازاری همچون آفریقا رشد 100 درصدی صادرات به ثبت رسید. تحلیل ما این بود که با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، اگر تولید را گسترش دهیم؛ اما کسی توان خرید نداشته باشد فایده‌ای نخواهد داشت، بنابراین بر صادرات تمرکز شد.
 
وی در پایان گفت که در حال حاضر در مناطقی همچون رباط کریم، سیرجان، زرندیه، ساوه، شهرک محمودیه قم و غیره مشکل کمبود نیروی کار وجود دارد.

لینک کوتاه
افزایش قیمت‌ها افزایش نرخ ارز وزیر صمت

اخبار مرتبط

نظرات شما