وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش پرداخت بخشی از پول واردات گاز طبیعی از روسیه به روبل را آغاز کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، فاتح دونمز در مصاحبه با کانال تلویزیونی تی آر تی، اظهار کرد: در ماه‌های آینده، سهم پرداخت با استفاده از ارز ملی، در تجارت انرژی با روسیه افزایش پیدا خواهد کرد.
 
روسیه که در پی حمله نظامی به اوکراین، با تحریم‌های غربی روبرو شده است، به منظور تقویت ارزش روبل، از خریداران انرژی خود خواسته است، پول واردات را به این ارز پرداخت کنند. عمده معاملات انرژی بین‌المللی به دلار آمریکا یا یورو تسویه می‌شود. ترکیه هم به دنبال تقویت تجارت با استفاده از لیر است که با سیاستهای پولی غیرمتداول، ارزش آن به شدت سقوط کرده است.
 
آنکارا و مسکو در سپتامبر توافق کردند پرداخت پول واردات گاز طبیعی، به روبل را آغاز کنند.
 
وزیر انرژی ترکیه در خصوص پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای ایجاد قطب گاز طبیعی در ترکیه، گفت: آنکارا تا پایان امسال نقشه راهی طراحی خواهد کرد و ممکن است کنفرانسی برای تامین کنندگان و خریداران برگزار کند.
 
دونمز گفت: ما می‌توانیم یک کنفرانس گاز بین المللی احتمالا در ژانویه یا فوریه ترتیب دهیم تا کشورهای تامین کننده و واردکننده را یکجا گرد آورده و نظر آنها را جویا شویم و مطابق آن پیش برویم.
 
بر اساس گزارش رویترز، پوتین ماه گذشته ترکیه را به عنوان پایگاهی برای عرضه گاز طبیعی، به عنوان یک مسیر جایگزین خطوط لوله نورد استریم پیشنهاد کرد. خطوط لوله گازی نورد استریم که از دریای بالتیک امتداد پیدا کرده‌اند، بر اثر انفجارهای مشکوک آسیب دیده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد با این ایده موافق است.

لینک کوتاه
پرداخت پول واردات گاز روسیه ترکیه

اخبار مرتبط

نظرات شما