رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان مبادلات تجاری کشور در هفت ماه سال جاری را 81 میلیون و 30 هزار تن به ارزش 60 میلیارد و 133 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان تجارت خارجی به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 10 درصد افزایش و از نظر وزنی 17.6 درصد کاهش داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، علیرضا مقدسی که عصر دیروز (سه‌شنبه)  از گمرک خرمشهر بازدید کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در هفت ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی کشور 61 میلیون و 283 هزار تن کالا به ارزش 28 میلیارد و 406 میلیون است که به لحاظ ارزش 5.6 درصد افزایش و از حیث وزن18.2 درصد کاهش نشان می دهد.
وی افزود:در این مدت 19 میلیون و 747 هزارتن کالا به ارزش 31 میلیارد و 727 میلیون دلار وارد کشور شد که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 15.7 درصد کاهش و 14.4 درصد افزایش داشته است.
مقدسی گفت: پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، سایر اوره، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین 10 قلم اول کالاهای صادراتی کشور را تشکل دادند که 37/9 درصد از نظر وزنی و 41/9 درصد از ارزش کل صادرات کشور در این مدت را به خود اختصاص دادند.
وی پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی را کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند اعلام کرد.
 
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت:  در این مدت ذرت دامی، برنج، گندم،  دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتاب گردان و گلرنگ، تراکتورهای جاده ای، سایر تلفن های هوشمند و شکر تصفیه نشده عمده  کالاهای وارداتی به کشور را تشکیل می دهند که از کشور مبدا شامل امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان وارد کشور شدند.
گمرک خرمشهر به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به بازار پرمصرف کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین گمرکات کشور در زمینه صادرات است.

لینک کوتاه
ارزش تجارت خارجی کشور افزایش

اخبار مرتبط

نظرات شما