رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور گفت: در شرایطی که 50 درصدر ظرفیت سی‌ان‌جی کشور خالی است، می‌توان با جایگزینی این فرآورده نفتی با بنزین، مانع واردات بنزین شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محسن جوهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه سی‌ان‌جی، اظهار کرد: می توانیم ادعا کنیم که اکنون دانش ساخت تجهیزات سی‌ان‌جی به‌طور 100 درصد در اختیار کشور است و شرکت‌های ایرانی به‌راحتی در این حوزه فعال هستند.

وی با بیان اینکه 50 درصد ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی بلااستفاده مانده است و از شرکت‌های تولیدی و خدماتی آنطور که باید استفاده نمی‌شود، تاکید کرد: به‌جز کلان‌شهرها نیازی به احداث جایگاه جدید نیست، در شهرستان‌ها جایگاه ها حداقل 50 درصد ظرفیت خالی دارند و حتی در برخی از شهرستان‌ها این عدد بیش از 50 درصد است، تاجایی که جایگاه داری در بسیاری از شهرستان‌ها صرفه اقتصادی ندارد، چراکه میزان عرضه‌ سوخت سی‌ان‌جی که دارند هزینه‌های آن‌ها را پوشش نمی‌دهد.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با اشاره به ظرفیت موجود در کشور برای تبدیل خوروها به گازسوز، گفت: برای این مساله نیز ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد، حدود 500 کارگاه تبدیل در کشور وجود دارد که خیلی از آن‌ها به سمت تبدیل خودروها با استفاده از کیت نوع 3 و 4 رفته اند.

جوهری افزود: استفاده از کیت های نسل 3 و نسل 4 برای تبدیل خودروها به دوگانه سوز تاثیر بسیاری  در کاهش افت راندمان خودروهای دوگانه سوز دارد و مردم را ترغیب به استفاده از سوخت سی‌ان‌جی می‌کند البته هزینه زیادی دارد و امیدواریم دولت در بحث تبدیل خودروها فکر اساسی داشته باشد تا تبدیل خودروها با هزینه دولت انجام شود و کسانی که متقاضی گازسوز کردن هستند هزینه‌ای را پرداخت نکنند.

وی با بیان اینکه اکنون در بحث بنزین مجدد به سمت واردات حرکت می‌کنیم و میزان مصرف نیز روند افزایشی دارد، لذا توسعه تجدیدپذیرها قطعا به نفع دولت است، اظهار کرد: خودروهای بنزینی در کشور وجود دارند که مصرف آن‌ها  چند برابر استاندارد جهانی است، باتوجه به اینکه ما بیشترین منابع گازی دنیا را داریم و می توانیم از سی ان جی به عنوان سوخت خودرو استفاده کنیم، غفلت در این بخش منطقی نیست و کوتاهی خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه‌سوز خیانت به منافع ملی کشور است.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با اشاره به مشکلات موجود در حوزه سی‌ان‌جی، گفت: با توجه به تحریم ها صادرات گاز طبیعی با مشکلات زیادی مواجه است، اما بنزین را به راحتی می‌توانیم صادر کنیم. اگر سوخت خودروها را به این سمت سوق دهیم، هم مشکل مصرف بالای بنزین خودروها حل می شود و هم می‌توانیم از گازی که امکان صادرات آن را نداریم به عنوان سوخت خودروها استفاده کنیم.

جوهری افزود، با توجه به ظرفیت خالی اکثر جایگاه های بین شهری و جایگاه های موجود در شهرهای کم جمعیت، تبدیل خودروهای دیزلی به گازسوز می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف گازوییل، در کاهش آلایندگی هوا نیز موثر باشد و موجب تقویت اقتصاد جایگاه داران سی ان جی شود.

وی در ادامه افزود: تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل سوز به دوگانه‌سوز سی ان جی  توسط شرکت های ایرانی بومی‌سازی شده است  و لذا یکی از استراتژی‌های کلانی که می‌توانیم در شرایط تحریم پیش بگیریم جایگزین کردن سی ان جی با گازوئیل است.

لینک کوتاه
واردات بنزین خودروی گازوئیل سوز شهرهای کم جمعیت