مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای بهبود برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری افزایش یابد، گفت: هم‌اکنون با استفاده از فناوری‌های روزآمد، می‌توان به‌راحتی برداشت از میدان‌های نفت و گاز ایران را 15 تا 40 درصد افزایش داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، کریم زبیدی امروز در نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز با بیان اینکه راه ارتباط با مخازن نفت و گاز چاه‌ها هستند و باید روی مطالعه آنها متمرکز شد، اظهار کرد: نمودارهای پتروفیزیک، تولید، تصویرگری، قطرنگاری، فشار و دما و چاه‌آزمایی امروزه راه‌های ارتباط با مخازن هستند.
 
 وی تصریح کرد: هم‌اکنون ضریب میانگین برداشت نفت و گاز در بیش از 5 هزار و 700 چاه حفاری شده در کشور به ترتیب در بخش نفت، روزانه هزار و 500 بشکه و در بخش گاز، روزانه یک میلیون و 500 هزار مترمکعب است.
 
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه میانگین برداشت نفت در چاه‌ها، پیش از انقلاب اسلامی در بعضی از میدان‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب، روزانه 37 هزار بشکه و گاه بیشتر بوده است، افزود: باید با سرمایه‌گذاری و اقدام‌های فناورانه و همکاری دانشگاه‌های کشور، تولید را در میدان‌های قدیمی همچون مارون، گچساران، آغاجاری و اهواز بالا ببریم.
 
 زبیدی تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولید نفت خام ایران، از میدان‌های جوان روزانه فراتر از 6 میلیون و 200 هزار بشکه بود، امروز ایران بار دیگر با تکیه بر میدان‌های توسعه‌نیافته خود که تاکنون برداشتی از آنها نشده است، می‌تواند تولید خود را با سرمایه‌گذاری و فناوری روزآمد در میدان‌های قدیمی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.
 
وی نبود شناخت آناتومی و ظرفیت مخازن، تخلیه طبیعی، استفاده نکردن از روش‌های ازدیاد برداشت و استفاده ناصحیح و بهنگام از روش‌های چاه محور را از جمله دلایل کاهش تولید از میدان‌های نفتی و گازی کشور اعلام کرد.
 
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه نفت و گاز ثروت کشور است و باید برای افزایش برداشت از مخازن سرمایه‌گذاری در صنعت نفت افزایش یابد، یادآور شد: هم‌اکنون با استفاده از فناوری‌های روزآمد، می‌توان به‌راحتی تولید نفت و گاز از میدان‌های نفتی و گازی کشور را 15 تا 40 درصد افزایش داد، ضریب میانگین برداشت جهانی از چاه‌های نفت و گاز هم‌اکنون 35 درصد و این رقم در ایران 23.4 درصد است.

لینک کوتاه
افزایش تولید نفت و گاز برداشت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما