روز شنبه بازار سرمایه پس از مدت‌ها یک صعود جان‌دار را تجربه کرد؛ به طوریکه که دامنه این صعود به اواسط هفته نیز کشیده شد و شاخص کل بورس امروز دوباره کانال یک میلیون و 400 هزار واحد را فتح کرد؛ اتفاقی که چند دلیل در رخداد آن نقش داشتند؛ از قیمت دلار گرفته تا خرید سهم توسط صندوق توسعه ملی.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، روند صعودی بازار سرمایه از هفته گذشته آغاز شد اما در روز شنبه سهامداران شاهد صعود 44 هزار واحدی شاخص کل بودند؛ اتفاقی که پس از مدت‌ها دوباره نگاه‌ها را به سمت تابلوی بورس برگرداند و باعث افزایش حجم و ارزش معاملات شد. این روند در سایر روزهای هفته جاری نیز ادامه یافت و دیروز هم رشد 44 هزار واحدی را تجربه کرد و تا این لحظه شاخص کل بورس توانسته از یک میلیون و 400 هزار واحد نیز گذر کند.
 
به اعتقاد برخی کارشناسان، یکی از دلایل اتفاق مذکور، سرایت تب دلار به بورس بود؛ دلاری که در بازار آزاد غیررسمی سقف تاریخی خود را شکست درحالی که دلار نیمایی تا چند روز پیش هنوز خود را با این شرایط وفق نداده بود.
 
از طرف دیگر از هفته گذشته استارت صعود قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها نیز زده شد که این اتفاق تاثیر مستقیمی روی سهام‌های دلار محور دارد. همچنین هفته قبل یک مصوبه 10 بندی از سوی سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه ارائه شد که البته کارشناسان شرط موفقیت آن را اجرای همه بندها و حمایت دولت و مجلس می‌دانند.
 
در کنار همه این عوامل می‌توان به ورود صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نیز اشاره کرد. البته پیش از این نیز صندوق توسعه ملی به واریز مبالغ ماهانه به صندوق تثبیت بازار در روند حرکت بورس نقش داشت اما حدود چند روز است که شاهد ایفای نقش جدیدی توسط این صندوق هستیم.
 
در این راستا اخیرا مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار - اعلام کرد که صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد معاملاتی خود، در بورس تهران سهام خریداری کرد.
 
البته مسئولان صندوق توسعه ملی نیز پیش از این بارها از ورود به بازار سرمایه و خرید سهم‌های دلاری با هدف حفظ و افزایش سرمایه این صندوق خبر داده بودند. هیات امنای این صندوق نیز خرید سهام را مصوب کرده‌اند، چراکه اساسنامه این صندوق سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی­ - مالی داخلی و خارجی را مجاز می داند.
 
همه این عوامل باعث شد در چند روز اخیر شاهد خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت و ورود پول‌ها به سمت بازار سهام باشیم؛ به طوریکه بسیاری از سهم‌های بنیادی و بزرگ در چند روز اخیر پس از مدت‌ها صف خرید شدند.
 
با این حال به اذعان فعالان بازار سرمایه همچنان سایه ریسک‌هایی از جمله نزدیک بودن ارائه لایحه بودجه و تصمیمات دولت بر سر بورس سنگینی می‌کند.

لینک کوتاه
بورس فعالان بازار سرمایه

اخبار مرتبط

ورق بورس برگشت

ورق بورس برگشت

با این‌که سایه اخبار سیاسی و بین‌المللی از روی بازار بورس کم رنگ شده، امروز شاخص کل بیش... 15 بهمن 1402

نظرات شما