مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بهره برداری از ردیف سوم پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی گفت: در مجموع در دولت سیزدهم تاکنون قراردادهای میادین یاران شمالی و جنوبی، بلال، سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی انجام شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، «محسن خجسته‌مهر» امروز در اولین کنفرانس ملی افزایش بهره دهی چاه های نفت و گاز افزود: ردیف سوم پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی به بهره برداری رسید و 2.5 میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری است. در پایان آذر ردیف بعدی این پالایشگاه به بهره برداری خواهد رسید.
 
خجسته مهر با اشاره به اینکه میدان نفتی سهراب با سرمایه گذاری یک میلیارد دلار در این هفته وارد فاز اجرایی خواهد شد، گفت: لایه نفتی میدان پارس جنوبی تا 2 هفته آینده عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. در مجموع در دولت سیزدهم تا کنون قرارداد های میادین یاران شمالی و جنوبی، بلال، سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی انجام شده است.
 
معاون وزیر نفت گفت: همچنین 2 ردیف از پالایشگاه های فاز 14 نیز به ببهره برداری رسیده که نشان دهنده اجرای سریع پروژه ها در دولت سیزدهم است.
 
وی افزود: با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت در هفته گذشته مرکز مدرن ازدیاد برداشت در اهواز عملیات اجرایی آن آغاز  شد و در راستای تقویت و توسعه کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی  و گامی  در جهت ارتقا بخش بالادستی صنعت نفت است.
 
خجسته مهر ارتباط صنعت با دانشگاه را به 3 دوره تقسیم کرد و ادامه داد: دانشگاه ها باید کارهای مهمی را انجام دهند. اتفاقی که اکنون افتاده و نسل چهارم این ارتباط است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه 1200 میلیارد تومان و 65 میلیون یورو پروژه با دانشگاه ها و مراکز علمی داریم که عمدتا میادین نفتی هستند، گفت: باید با حفط این پروژه ها به سمت چاه محور برویم. باید چالش های بخش بالادستی را به مسائل فناورانه تبدیل کنیم و باید از ظرفیت های دانشگاه و زیست بوم نوآوری و فناوری استفاده کنیم. از مرحله شعار عبور کنیم و تعداد قابل توجهی از چاه ها را به شرکت های دانش بنیان واگذار کنیم.
 
وی ادامه داد: دوره تولید آسان نفت تمام شده و قیمت ها افزایش پیدا کرده است و این وظیفه ما است این ذخیره نفت و گاز را با کمترین هزینه تولید کنیم. سالانه 15 نفر از دانشجویان رشته فوق لیسانس و دکتری حمایت مالی شود.خجسته مهر با بیان اینکه نازل ترین سطح همکاری صنعت نفت با دانشگاه به کارآموزی مربوط می شود، افزود: باید دوره های کارآموزی را تقویت کنیم.

لینک کوتاه
توسعه ۵ میدان نفتی دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظرات شما