استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مدیریت نرخ سود بانکی با همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یکی از پیشنهادهای و پارامترهای مهم بسته حمایتی سازمان بورس است که نقش موثری در رشد بورس دارد و به کاهش هیجانات منفی در بازار سهام کمک کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، «محمدمهدی بحرالعلوم» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص بسته حمایتی 10 بندی از بازار سرمایه، اظهار داشت: مدیریت نرخ سود بانکی با همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یکی از پیشنهادهای و پارامترهای مهم بسته حمایتی سازمان بورس است که می‌تواند به کاهش ادامه‌دار هیجانات منفی در بازار سهام کمک کند؛ در این میان مدیریت بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت باید مورد توجه باشد.
 
وی اظهار داشت: نرخ بهره بانکی به طور مستقیم به عنوان عامل تنزیل و اثرگذار (بر نرخ بازده انتظاری سرمایه‌گذاران) بر ارزش دارایی‌ها و قیمت سهام اثرگذار است و از طرف دیگر اثر مستقیم دیگر بر روی صورت مالی به عنوان هزینه مالی و کاهنده سود شرکت‌ها در صورت سود و زیان دارد.
 
بحرالعلوم بنیادی‌ترین و مهم‌ترین عامل موثر بر بازار سرمایه را در این بسته 10 بندی، مدیریت نرخ سود بانکی عنوان کرد و اظهار داشت: مدیریت نرخ سود و در کنار آن انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به عنوان بیمه سهام، روی سهام صندوق‌های با درآمد ثابت می‌تواند اثر گذار باشد و این صندوق‌ها را از ریسک مصون بدارد.
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حقیقت کاهش ارزش سهام این صندوق‌ها منجر به عدم تحقق سود انتظاری طیفی از سرمایه‌گذاران می‌شود که دنبال نرخ سود بدون ریسک هستند.
 
وی بیان کرد: نوسان و کاهش بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت ابطال واحدهای سرمایه گذاری و خروج پول از این صندوق‌ها و مجدد فشار بر بخش سهام این صندوق‌ها را در پی داشت؛ چراکه برای ابطال واحدها بخشی از این نقدینگی ممکن بود از طریق فروش سهام تامین شود.
 
این استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: مدیریت بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت و هموارسازی سود (از طریق اختیار فروش تبعی و مدیریت نرخ بهره بانکی)، دو عامل بنیادی است که می‌تواند در روزهای پیش رو بر فضای بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشته باشد.
 
بحرالعلوم تاکید کرد: امیدواریم شاهد از بین رفتن هیجانات منفی و بازگشت اعتماد به بازار سرمایه باشیم.

لینک کوتاه
بسته حمایتی دولت اعتمادآفرین بازار سهام

اخبار مرتبط

نظرات شما