قیمت دلار دو کانال دیگر بالا رفت و رکورد تاریخی نرخ دلار در چهاردهمین روز آبان ماه زده شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، دلار امروز با افزایش یک هزار و 400 تومانی، 36 هزار و 250 تومان در بازار قیمت خورد.
 
افزایش قیمت دلار در حالی است که هفته گذشته هر دلار آمریکا از ابتدا تا انتهای هفته دو کانال بالا رفته بود و از 32 هزار و 990 تومان در ابتدای معاملات هفته به 34 هزار و 850 تومان افزایش یافته بود.
 
نرخ دلار از ابتدای آبان‌ماه تاکنون نیز بیش از 3 هزار تومان گران شده است. هر دلار آمریکا در ابتدای ماه جاری در محدوده 32 هزارو 750 تومان معامله شد.
 
چرا دلار گران شد؟
 
اما چرا دلار دیروز در بازار روندی صعودی به خود گرفت؟ در این خصوص یک مقام مسئول در بازار متشکل ارزی گفته است؛ همزمان با راه اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، برخی صراف‌ها فروش ارز به مراجعان حضوری را متوقف کرده بودند که همین امر باعث نوساناتی در قیمت‌ شد.
 
توکلی درباره علت افزایش قیمت ارز طی ساعات نخست معاملات دیروز صبح در بازار ارز، عنوان کرده؛ از آنجایی که دیروز روز نخست آغاز به کار سامانه برخط بازار متشکل ارزی بود، اختلالی در فرایند توزیع به وجود آمد که با ورود سریع بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی، مشکل تا حدودی رفع شد.
 
وی با تاکید بر این‌که هدف از راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، کمک‌کردن به مردم و صرافی‌ها در فرایند خرید و فروش ارز بوده و بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد، متذکر شده؛ در بخشنامه بانک مرکزی هم تاکید شد که تمامی صرافی‌ها موظفند مشتریانی که از طریق این سامانه اقدام به خرید ارز کرده اند را در اولویت قرار دهند و به معنای عدم پاسخگویی به مراجعان حضوری نیست.
 
این مقام مسئول در بازار متشکل ارزی تاکید کرده که هدف از راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی به هیچ‌وجه ایجاد محدودیت در خرید و فروش ارز نبوده است.
 
توکلی یادآور شده؛ دیروز متاسفانه تعدای از صرافی‌ها به تقاضای مشتریان حضوری برای خرید ارز جواب نمی‌دادند و همین امر هم موجب ایجاد نوساناتی در بازار شد، ولی با اطلاع‌رسانی تکمیلی به صراف‌ها، تاکید کردیم که هم به مراجعان حضوری و هم خریداران آنلاین پاسخگو باشند.
 
مدیر داخلی بازار متشکل ارزی با اشاره به سیاست‌های متفاوت بازارساز برای مدیریت نوسانات اخیر ارزی، گفته؛ یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی برای پدیده صف، راه‌اندازی سامانه برخط بود. البته در کنار این سیاست، عرضه اوراق گواهی سکه نیز می‌تواند کمک خیلی خوبی به بازار کند. مردم می‌توانند برای مدیریت ریسک و نقدینگی خود از اوراق گواهی سکه استفاده کنند.
 
وی به تسنیم افزوده؛ با توجه به فرایند توزیع ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران، امیدواریم تقاضای خرید ارز با آرامش و رعایت حال متقاضیان خرید بهتر مدیریت شود و تمام توان صرافان درگیر شود تا با کمک به عرضه بیشتر، بهتر و سهل تر، آرامش به بازار بازگردد.
 
توکلی گفته؛ با توجه به جذابیت نرخ بازار متشکل برای صادرکنندگان، عرضه در بازار توافقی ببشتر شده که بر این اساس و همچنین حضور بازارساز، امیدواریم بازار به آرامش خوبی برسد.
 
فروش ارز در بانک‌ها هم فراهم شد
 
در این میان، بانک مرکزی در تازه‌ترین اقدام برای مدیریت بازار ارز، اعلام کرد که متقاضیان ارز می‌توانند علاوه بر مراجعه به صرافی‌ها به شعب منتخب چهار بانک ملی، صادرات، ملت و تجارت مراجعه کنند.
 
براساس این گزارش، در راستای تسهیل و تامین تقاضای ارز به‌صورت اسکناس از 15 آبان علاوه بر صرافی‌های مجاز، امکان تامین ارز حداکثر به میزان 2000 یورو یا معادل آن به دلار از طریق شعب منتخب و واحدهای ارزی بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است.

لینک کوتاه
دلار افزایش شدید قیمت دلار

اخبار مرتبط

نظرات شما