مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: در سالی که گذشت حدود 23 میلیارد دلار ارزش محصولات پتروشیمی بود که 15 میلیارد دلار آن را صادر و 2.5 میلیارد دلار صرف خرید تجهیزات و مواد اولیه کردیم و 12.7 میلیارد دلار نیز در سامانه نیما عرضه شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی در مراسم پدافند غیر عامل در صنعت نفت با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تنها شش مجتمع پتروشیمی در کشور وجود داشت، اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب در جایگاه 90 میلیون تن ظرفیت نصب شده قرار داریم البته سرعت توسعه این صنعت در مقایسه با سرعت توسعه میانگین جهانی دو برابر است.
 
وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی در دنیا هر 20 سال  2 برابر می شود، گفت: بنا داریم به برکت تحریم و حرکت جوشنده انقلاب و با مجاهدت متخصصین تا 10 الی 12 سال آینده به مرز 200 میلیون تن طرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی دست یابیم.
 
معاون وزیر نفت افزود: این یعنی هر 10 سال تولید ما دو برابر می‌شود، در مداکراتی که با کشورهای همسو داریم تاکید می کنیم که در سال 1379 میزان تولید 1.5 میلیون تن تولید بود اما امروز به جایگاه بالایی دست یافته ایم.
 
شاهمیرزایی با بیان اینکه روند منحنی تقاضا برای فراورده‌های نفتی در دنیا رشد منفی دارد به طوری که در حال حاضر به مرور از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی پاک حرکت می‌کنیم، گفت: در حال حاضر بیش از 500 گرید انواع محصولات پتروشیمی در ایران تولید می شود و برنامه قطعی دولت این است که زنجیره ارزش تکمیل شود.
 
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه اکنون بیش از 110 طرح بزرگ و کوچک در حال فعالیت هستند که ارزش برخی از این طرح‌ها معادل ارزی بالغ بر چهار میلیارد دلار است، گفت: مطالعاتی انجام شده که برای تکمیل زنجیره ارزش 22 محصول راهبردی در داخل تامین شود و خودکفایی پتروشیمی و تکمیل چرخه فرایند محصولات را داشته باشیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی و پدافند غیرعامل برای تامین خوراک صنایع، با تکیه بر توان داخلی، گفت: 22 محصول راهبردی در کشور تولید خواهد شد که نیازمند تدوین دانش فنی لازم است.
 
شاهمیرزایی با بیان اینکه درهای تمام تاسیسات صنعت نفت باید روی جوانان ایرانی باز ‌شود و مجتمع‌های پتروشیمی و سایر طرح‌های نفتی می‌توانند مورد بازدید جوانان قرار بگیرند، گفت: جوانان باید بدانند که تا پایان امسال 74 مجتمع پتروشیمی در کشور فعالیت خواهند کرد و از این تعداد 68 پتروشیمی بعد از انقلاب ساخته شده است.
 
وی با بیان اینک محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنایع دیگر، به طور کامل در کشور تولید خواهد شد و در سال‌های آینده طرح‌های زنجیره ارزش تکمیل می شود، گفت: در حوزه کاتالیست سند جامعی ‌آماده و رونمایی شده است تا پایان این دولت همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور ساخته و بومی شود و از حد آزمایشگاهی به تولید صنعتی می رسد.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه 70 درصد از تجهیزات و کالاهای پتروشیمی در کشور تولید می‌شود، گفت: مرکز خودکفایی در صنعت نفت کشور ایجاد شد تا بتوانیم هر چه سریع‌تر همه کالاهای مورد نیاز این صنعت را در داخل کشور و توسط نیروهای داخلی بسازیم تا به این واسطه بدافزارها وارد صنعت نفت ایران نشوند.
 
شاهمیرزایی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل صنعت پتروشیمی گفت: هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی که در حوزه زنجیره ارزش وارد می شود و به صنایع پایین دستی می‌رود 170 هزار شغل ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه
واردات دلار تجهیزات پتروشیمی

اخبار مرتبط

نظرات شما