دبیرکل اوپک اعلام کرد جهان باید فورا برای سرمایه گذاری در نفت و جلوگیری از وضعیت اضطراری انرژی آتی اقدام کند زیرا تقاضای جهانی برای هیدروکربن، در بلندمدت رشد می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، هیثم الغیص در مصاحبه با رویترز گفت: اگر این بار درست عمل نکنیم، بذر بحران‌های انرژی آینده را می‌کاریم و نه یک بحران، بلکه بحرانهای متعدد. الغیص این خوش بینی را نشان داد که سیاستگذاران در اجلاس آینده COP27 گوش شنواتری برای شنیدن نقطه نظرات صنعت نفت درباره بحث تغییرات اقلیمی داشته باشند.
 
اظهارات دبیرکل اوپک یک روز پس از انتشار گزارش دورنمای بازار نفت 2022 اوپک مطرح شد. این گروه برآورد کرده است به 12.1 تریلیون دلار سرمایه گذاری برای تامین تقاضا برای نفت در بلندمدت نیاز است. از این رقم، 9.5 تریلیون دلار برای اکتشاف و تولید یا سرمایه گذاری‌های بالادستی خواهد بود.
 
الغیص گفت: این موضوع اهمیت زیادی برای آینده دارد زیرا عملیاتی شدن سرمایه گذاری‌ها، زمان می‌برد. میانگین نرخ فرسایش سالانه حدود چهار تا پنج درصد است. بنابراین وقتی درباره نیاز به اضافه شدن پنج میلیون بشکه در روز نفت برای حفظ سطح فعلی تولید جهانی صحبت می‌کنیم، بدون اشاره به تقاضای آتی است. همین الان در زمینه سرمایه گذاری در نفت، عقب افتاده‌ایم و پیامدهای آن را به شکل گسترده ای لمس می‌کنیم.
 
اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت تا سال 2035 وضعیت یکنواختی پیدا می‌کند و تا سال 2045 به 109.8 میلیون بشکه در روز می‌رسد.
 
همچنین این گروه در سناریوی رشد دو برابری اقتصاد جهانی از 135 تریلیون به 270 تریلیون دلار، انتظار دارد سهم نفت در سبد انرژی تا سال 2045 به 29 درصد برسد که کمتر از 31 درصد فعلی خواهد بود.
 
دبیرکل اوپک گفت: به دلیل درجه رشد اقتصاد، تقاضا نمی‌تواند تنها از طریق تجدیدپذیرها تامین شود. واقعیت موضوع این است که افرادی وجود دارند که از دهه 1980 تا سال گذشته، پیش بینی کرده اند تقاضا برای نفت به اوج می رسد. ما باید از تاریخ درس بگیریم.
 
پیش بینی‌های اوپک یک هفته قبل از دیدار سران جهان در شرم الشیخ مصر برای اجلاس اقلیمی منتشر شد. اوپک قاطعانه این موضع را اختیار کرده که تلاشها برای کاهش سرمایه گذاری در نفت و گاز برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، گمراه شده و عدم وجود منابع برای سوختهای فسیلی ممکن است به کمبودهای انرژی، بهم ریختن توازن بازار و قیمتهای بالاتر منتهی شود.
 
اوپک انتظار دارد سبد انرژی آینده شامل هیدروکربن‌هایی کم آلاینده علاوه بر تجدیدپذیرها باشد تا اهداف اقلیمی محقق شود.
 
الغیص گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که اجلاس امسال تغییرات اقلیمی، پذیرش بیشتری برای شنیدن همه نقطه نظرات بدون بد جلوه دادن صنعت نفت و گاز دارد. همین الان پیامهایی از همه سران صنعت و سیاستگذاران درباره اهمیت سرمایه گذاری در صنعت نفت می شنویم. آنها اکنون پی برده‌اند که عدم سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته، بخش بزرگی از دلیل وضعیتی است که اکنون در آن به سر می‌بریم.
 
بر اساس گزارش رویترز، دبیرکل اوپک گفت: پیام کلیدی ما این است که جهان همچنان در بلندمدت به نفت نیاز خواهد داشت.
 

 

لینک کوتاه
دبیرکل اوپک بحران‌های انرژی آتی نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما