مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در حاشیه پذیریش برنج فجر در بورس کالا در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل گفت: با آغاز معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا، کشاورزان می‌توانند محصول تولیدی خود را بدون واسطه و برای سراسر ایران عرضه کنند و تمامی مصرف‌کنندگان نیز امکان خرید برنج بر تابلوی بورس کالا را دارند.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از بورس کالا، جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران دیروز در حاشیه مراسم پذیریش برنج فجر در بورس کالا در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل گفت: این پایانه استانداردهای بورس کالا را بدست آورده است و شالیکاران می‌توانند برنج‌های تولیدی رقم فجر را برای ارزیابی کیفی و دریافت صدور قبض انبار به پایانه صادراتی آمل تحویل دهند.
 
وی افزود: معاملات در قالب گواهی سپرده کالایی ورود کرده و کشاورزان می‌توانند برنج را بصورت مستقیم در سطح کل کشور عرضه کنند و تمامی مصرف کنندگان در اقصی نقاط کشور می‌توانند برنج‌های عرضه شده را روی تابلوی بورس کالا خریداری کنند.
 
بهره‌گیری از تجربیات بورس کالا در بخش کشاورزی
 
در همین زمینه رییس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز تقویت بورس کالا را از جمله راهکارهای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت و حذف واسطه‌ها بیان کرد و گفت: در این روش، عرضه کالا، قیمت‌ها، کمبودها مشخص است و کالا مستقیم به دست مصرف کننده و توزیع کننده اصلی می‌رسد.
 
مصطفی طاهری با بیان اینکه در بورس کالا نفع اصلی با حداقل واسطه گری به تولیدکننده و مصرف کننده می‌رسد، افزود: در مورد کالاهای مختلف از جمله سیمان، پتروشیمی و فولاد در بورس روند موفقیت آمیز بود و تولیدکننده و مصرف کننده از آن رضایت داشت.
 
وی حذف دلالی و واسطه گری را بهترین روش برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در بخش کشاورزی و تولید برنج دانست.
 
فروش مستقیم برنج کشاورزان به سراسر ایران
 
مدیرعامل مرکز تجارت برنج بین المللی و پایانه صادرات برنج آمل نیز گفت: سال قبل برنج طارم وارد بورس شده بود و امسال علاوه بر آن برای حمایت از برنج‌های پرمحصول، نماد برنج فجر وارد بورس کالای کشاورزی شد.
 
اسماعیل یزدان پناه با بیان اینکه شالیکاران می‌توانند برنج طارم و فجر را از طریق بورس کالا در سراسر ایران به فروش برسانند، گفت: مرکز تجارت برنج ایران به عنوان انبار معتمد بورس کالای ایران است موفق شد برنج را وارد بورس کند و کشاورزان می‌توانند برنج را به این مرکز ارائه دهند.
 
وی ادامه داد: در بورس کالا، کشاورزان می‌توانند محصول را به صورت کلی و یا جزئی به فروش می‌رسانند و با توجه به حذف واسطه‌ها، مصرف کنندگان می‌توانند به صورت مستقیم و با قیمت شفاف برنج مورد نیاز را خریداری کنند.
 
زرشک و عناب هم بورسی می‌شود

 
جواد فلاح، مدیر بازار مالی بورس کالای ایران نیز در ادامه این نشست خبر داد که به زودی دو محصول زرشک و عناب نیز در بورس کالا پذیرش و عرضه می‌شود.
 
جواد فلاح با اشاره به بورسی شدن برنج افزود: در معاملات بورس کالا این امکان فراهم می‌شود تا از طریق انبارهای مشخص شده و معتمد، کشاورز کالا را به انبار منتقل و انبار از نظر کیفی کالا را ارزیابی می‌کند.
 
وی ارائه قبض انبار را سبب صدور گواهی سپرده کالایی دانست و گفت: با صدور این قبض، کشاورز می‌تواند برنج را مستقیم در کشور عرضه و مردم نیز می‌توانند کالا را به صورت مستقیم خریداری کند.
 
وی یادآور شد: کشاورز محصول را با قیمت مدنظر عرضه و اگر خریدار حاضر به خرید بود معامله انجام و اگر کشاورز مشتری بهتری خارج از بورس پیدا کرد، به راحتی می‌تواند محصول را با باطل کردن قبض انبار از بورس خارج کند.
 
فلاح تصریح کرد: ورود و خروج به بازار بورس به راحتی انجام و امن‌ترین بازار برای حذف واسطه‌ها است زیرا عرضه و تقاضا به صورت مستقیم انجام می‌شود.
 
مدیر بازار مالی بورس کالای ایران با بیان این که زیرساخت‌های مورد نیاز عرضه برنج فجر و طارم در مرکز بین المللی برنج آمل تامین شده است، گفت: در بورس کالا بازارهای متفاوتی وجود دارد و زعفران، پسته، زیره، برنج، رطب، کشمش پذیرش شدند.
 
وی افزود: تقریبا تمامی محصولات کشاورزی قابلیت عرضه در بورس را دارند اما نیازمند آن هستیم که انبار استاندارد داشته باشیم و در خراسان رضوی روی محصول زرشک و عناب برنامه ریزی شد تا گواهی سپرده کالایی صادر شود.

لینک کوتاه
عناب زرشک بورس

اخبار مرتبط

ورق بورس برگشت

ورق بورس برگشت

با این‌که سایه اخبار سیاسی و بین‌المللی از روی بازار بورس کم رنگ شده، امروز شاخص کل بیش... 15 بهمن 1402

نظرات شما