دولت ژاپن اظهار کرد که تولید کارخانه‌های ژاپن در سپتامبر برای اولین بار در چهار ماه گذشته کاهش یافت زیرا تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌های مواد خام و کندی اقتصاد جهانی مقابله کردند و احتمالاً در ماه آینده قبل از افزایش در نوامبر دوباره کاهش خواهد یافت.

 به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بخش خرده‌فروشی سومین اقتصاد بزرگ جهان، برای هفتمین ماه متوالی رشد کرد و امید به افزایش پایدار مصرف پس از کاهش کنترل‌های مرزی مربوط به کووید-19 در اوایل اکتبر را افزایش داد. ماساتو کوئیکه، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی دای ایچی لایف گفت: در حالی که مصرف پس از کاهش محدودیت کووید-19 و بازگشایی اقتصادی به بهبود خود ادامه می‌دهد، ممکن است تولید متوقف شود زیرا بدتر شدن اقتصادهای خارج از کشور به صادرات ژاپن ضربه می‌زند.
 
داده‌های دولتی ژاپن امروز(دوشنبه) نشان داد که تولید کارخانه‌ها در سپتامبر نسبت به ماه قبل 1.6 درصد کاهش یافت که بیشتر از پیش‌بینی یک درصدی اقتصاددانان بود. این اولین کاهش ماهانه در چهار ماه گذشته و پس از افزایش 2.7 درصدی در ماه اگوست بود.
 
 کاهش 12.4 درصدی در تولید مرتبط با خودرو و شدیدترین سقوط این بخش در هشت ماه گذشته، باعث کاهش شاخص کل شد. خودروسازان و تامین‌کنندگان با کمبود نیمه‌هادی‌ها مقابله کرده‌اند که با اقدامات قرنطینه کووید در چین تشدید شده است. رویترز هفته گذشته گزارش داد که شرکت تویوتا موتور به تامین‌کنندگان گفته است که اهداف تولید را برای سال 2022 کاهش دهند.
 
تولیدکنندگانی که توسط وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن مورد بررسی قرار گرفتند، انتظار داشتند تولید در ماه اکتبر 0.4 درصد دیگر کاهش یابد و در نوامبر 0.8 درصد افزایش یابد. یک نظرسنجی شرکتی رویترز نیز در اوایل این ماه نشان داد که احساسات ضعیف‌شده و تورم در میان نگرانی‌های اصلی کسب‌وکارها قرار دارد.
 
در حالی که نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده در ماه سپتامبر سه درصد بود، قیمت‌هایی که شرکت‌ها از یکدیگر دریافت کردند در همان ماه 9.7 درصد افزایش یافت. فشار تورمی در ژاپن و متکی به واردات با کاهش طولانی‌مدت ین تشدید شده است که در این ماه به کمترین میزان در 32 سال گذشته در برابر دلار آمریکا رسید. داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که خرده‌فروشی‌ها در سپتامبر 4.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که از مارس و زمانی که دولت اقدامات داخلی مهار کووید-19 را پایان داد، افزایش یافته است. تحلیلگران رشد 4.1 درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.
 
بر اساس گزارش رویترز، پس از کاهش کنترل مرزهای ژاپن در 11 اکتبر برای گردشگران خارجی، به طور گسترده انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده افزایش بیشتری داشته باشد. کوئیکه گفت: ممکن است به زودی شاهد بازگشت کامل به سطوح قبل از همه‌گیری نباشیم زیرا گردشگران چینی همچنان با کنترل‌های مرزی سختگیرانه مواجه هستند. اقتصاددانانی که هفته گذشته در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که اقتصاد ژاپن در ماه‌های اکتبر تا دسامبر سالانه دو درصد رشد کند که اندکی بهتر از برآورد قبلی آنهاست.
 

لینک کوتاه
اقتصاد بزرگ جهان اقتصاددان

اخبار مرتبط

نظرات شما