برآوردها نشان می‌دهد صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال‌های اخیر از بازار اروپا به سمت کشورهای آسیایی تغییر مقصد داده‌است؛ در سال‌1380 بیش از 40‌درصد محصولات کشاورزی ایران را اروپایی‌ها می‌خریدند اما در سال‌ 99 این سهم 19‌درصد بوده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، دنیای اقتصاد نوشت: آمار دیگری در همین‌باره نشان می‌دهد که در سال‌99 حدود 80‌درصد محصولات کشاورزی به سمت بازارهای آسیایی صادرشده‌اند و از همین میزان نیز سهم دو کشور عراق و افغانستان در این سال‌ 40‌درصد بوده است. البته با توجه به اینکه صادرات کالا به این دو کشور نیز روند کاهشی را طی کرده است، این سهم احتمالا در حال‌حاضر کمتر شده‌است.
 
تغییر مسیر کالاهای کشاورزی از بازارهای اروپا به سمت بازارهای آسیایی موجب می‌شود تا استاندارد محصولات کشاورزی صادراتی ایران به‌جای استانداردهای سختگیرانه اروپا که موجب ارتقای کیفیت این محصولات می‌شود، با استانداردهای سهل‌تر آسیا منطبق شود.
 
این موضوع با توجه به اینکه ایران را از سایر رقبا در بازار عقب می‌اندازد، در میزان ارزآوری نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ در واقع مقاصد صادراتی ایران در سال‌های اخیر از کشورهایی با درآمد بالا نظیر بازارهای اروپایی به سمت کشورهایی رفته است که درآمد پایینی دارند مانند برخی کشورهای منطقه.
 
 
 

لینک کوتاه
محصولات کشاورزی ایران اروپا صادر

اخبار مرتبط

نظرات شما