مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه برنامهای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی کرد تا بتوان تا سال 1404 این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابتپذیر تبدیل شود.
به گزارش
نسیم اقتصاد، «عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگترین صنعت کشور پس از صنعت نفت و یکی از صنایع با بیشترین رشد در پس از انقلاب محسوب می شود، بهگونه ای که همه زیرساختهای مرتبط با طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تامین در پس از انقلاب شکوهمند اسلامی محقق شد.
وی گفت: این صنعت با پاسخ به نیاز بازار داخلی سالیانه از خروج 12 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری میکند. این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشانکرد: از سوی دیگر بنا به بسیاری از تحلیلهای بینالمللی مزیتهای رقابتی فراوانی در این صنعت نظیر نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساختهای تولید خودرو، انرژی و نیروی کار ارزان و بازارهای گسترده منطقه نشان از قابلیتهای این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال 1404 را دارد.
وی تصریحکرد: اکنون ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که فقط با احیای این ظرفیت با اتکا به بنسازههای جدید و باکیفیت، میتوان به 10 کشور برتر جهان از منظر صنعت خودروسازی پیوست.
توکلی لاهیجانی بیان داشت: صنعت خودروی کشور در سالهای گذشته به دردهای مزمنی نظیر شکنندگی جریان تولید، تلاطم بازار، کیفیت پایین محصولات و غیره مبتلا شده بود، بهگونهای که به نظر میرسید گره ناگشودنی در صنعت خودروی کشور وجود دارد.
وی ادامهداد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامهای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی شد که بتوان تا سال 1404 این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابتپذیر تبدیل شود.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است.
وی گفت: مرحله نخست، آمادهسازی و احیای ظرفیتهای موجود (نیمه دوم 1400 تا پایان 1401) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاهها، بالفعل کردن ظرفیتهای موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژههای سرمایهگذاری پیشبینی شده است.
توکلی افزود: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال 1402) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای 85 گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی میشود.
وی ادامهداد: در مرحله سوم در سالهای 1403 و 1404 بر ارتباطات خارجی تمرکز شده و از طریق بهرهبرداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایهگذاری خارجی بر مبنای مزیتهای ایجادشده در صنعت خودروی داخلی برنامهریزی خواهد شد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
در دومین روز از رویداد ایران پتروکم 1402، نشست تخصصی تولید و به کارگیری نانوسیالات و نانو... 25 بهمن 1402
مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت گفت: صنعت خودروی کشور رقابت پذیر نیست و این... 10 دی 1402
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: تاکنون از 22 شرکت، 14 شرکت خودرویی به سامانه... 17 آذر 1402
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن معرفی 1000 پروژه سرمایهگذاری در مناطق... 14 آذر 1402
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از غرفه گروه صنعتی ایرانخودرو در دومین نمایشگاه... 24 آبان 1402
مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از توقف تولید خودروهای باری قدیمی تا 2 سال آینده... 21 آبان 1402
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر سرعت بالای مصرفکنندگی کشور در حوزه انرژی و تشریح... 24 مرداد 1402
وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1402، قصد دارد تورم تولیدکننده و مصرف کننده بخش کالایی در... 19 خرداد 1402
نظرات شما