در نشستی که توسط اتاق بازرگانی تهران و با حضور یک هیات تجاری از روسیه و فعالان بخش خصوصی ایران برگزار شد، علاوه بر مذاکرات مستقیم بین دو طرف، رئیس سازمان توسعه تجارت از ابلاغ مصوبه سران سه قوه برای لغو ممنوعیت‌های وارداتی کشور از منطقه اوراسیا خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد از اتاق بازرگانی تهران، نشست همکاری‌های تجاری ایران و فدراسیون روسیه با حضور محمد امیرزاده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت و رستم ژیگانشین، رئیس بخش بازرگانی سفارت روسیه در ایران برگزار شد. در گردهمایی فعالان اقتصادی ایران و روسیه که توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، طرفین طی مذاکراتی رو در رو، راه‌های توسعه تجارت بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.
 
در ابتدای این جلسه، نایب‌رئیس اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه هموار کردن راه تجارت وظیفه سیاست‌گذاران و متولیان امر اقتصاد است، گفت: پیشرفت برخی امور نظیر توسعه ترانزیت، نیازمند سرمایه‌گذاری ‌است؛ از طرفی ارزان‌ترین راه مبادلات تجاری آبراه است؛ بنابراین لازم است دولت‌های ایران و روسیه برای افزایش بازده رود ولگا به عنوان بستر مبادلات اقتصادی دو کشور سرمایه‌گذاری کرده و با یکدیگر همکاری کنند.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد امیرزاده در ادامه با بیان اینکه مسیر تجارت همیشه هموار نبوده و مناسبات تجاری ایران و روسیه طی سال‌های مختلف دچار نوساناتی بوده است، گفت: این افت و خیزها باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و موانع موجود بر سر راه داد و ستد فعالان اقتصادی برطرف شود.
 
او سپس از ضرورت برقراری خطوط هوایی و همچنین طراحی سیستم مالی برای توسعه مراوادت سخن گفت و افزود: روسیه دارای ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌‌های اقتصادی است و در مقابل ایران نیز مسیری اطمینان‌بخش برای حمل کالاهای روسی محسوب ‌می‌شود. نکته حائز اهمیت آنکه، سیاست‌گذاران خلیج فارس را مرکز ثقل تجارت جهان تلقی می‌کنند؛ از این رو روسیه می‌تواند از طریق ایران کالاهای خود را به این منطقه برساند و سپس به نقاط دیگر صادر کند.
 
امیرزاده با بیان اینکه ایران و روسیه، در شرایط حاضر دارای مسایل مشابه هستند و باید با یکدیگر همکاری کنند، گفت: تسهیل صدور ویزا از طرف روسیه برای ایرانیان می‌تواند به تقویت همکاری‌ها کمک کند.
 
توافق برای پوشش بیمه‌ای مراودات تجاری با روسیه

 
در ادامه این نشست، رئیس سازمان توسعه تجارت پشت تریبون قرار گرفت و در اظهاراتی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در تامین کالاها ‌می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، توضیح داد: عمده محصولات روسی مورد نیاز ایران است و همچنین بخش زیادی از محصولات وارداتی روسیه نیز در ایران تولید می‌شود.
 
علیرضا پیمان‌پاک با بیان اینکه سطح مراوادات تجاری در مقایسه با ارتباطات سیاسی ایران و روسیه ناچیز است، ادامه داد: چنانچه بتوانیم روی نقاط مشترک کار کنیم و زیرساخت‌ها را توسعه دهیم، پتانسیل‌های خوبی برای همکاری وجود دارد. بنابراین در حال حاضر مهم‌ترین مساله، شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متقابل است.
 
او با اشاره به اینکه در گذشته صادرات ایران به روسیه منحصر به محصولات کشاورزی بود، افزود: امروز، بیش از 60 درصد مراوادت در حوزه کالاهای صنعتی است؛ چنانکه دارو از جمله داروهای ضدسرطان در فهرست کالاهای صادراتی به روسیه قرار گرفته و قرار است در حوزه صادرات توربین نیز قراردادهایی منعقد شود. در عین‌حال، قرار است این همکاری‌ها به حوزه‌های دیگر از قبیل تجهیزات صنعتی، صنعت هوایی و کشتی‌سازی هم تسری پیدا کند و در این زمینه توافقاتی نیز شکل گرفته است.
 
پیمان‌پاک در ادامه به برگزاری یک رویداد تجاری در مسکو با حضور قطعه‌سازان ایرانی اشاره کرد و گفت: طی سه روز برگزاری این نمایشگاه، به میزان 700 میلیون یورو موافقت‌نامه میان فعالان اقتصادی ایرانی و روسی منعقد شد که اگر 20 درصد از این رقم نیز به قرارداد منجر شود، دو برابر صادرات ایران در حوزه قطعه خواهد بود.
 
او با اشاره به ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی و رویدادهای نمایشگاهی برای آشنایی دو طرف با ظرفیت‌های یکدیگر، عنوان کرد که ارتباطات نرم‌افزاری نیز در زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهد کرد. رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه، توافقات صورت گرفته میان دو کشور برای صادرات تجهیزات پزشکی، ونتیلاتور و سایر تجهیزات مورد نیاز در اتاق عمل از ایران به روسیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای آنکه همکاری‌های اقتصادی شکل بگیرد، زیرساخت‌ها باید توسعه پیدا کند. بر این اساس، یکی از اقدامات صورت گرفته، توافق برای پوشش بیمه‌ای مراودات از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران و صندوق اگزیار روسیه است. در این توافق مقرر شده است که صندوق ضمانت صادرات، تاجر ایرانی را اعتبارسنجی کند و صندوق اگزیار نیز اعتبار تاجر روس را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در مرحله بعد، قرارداد همکاری فعالان اقتصادی ایرانی و روسیه بیمه می‌شود.
 
پیمان‌پاک همچنین ایجاد کریدور سبز میان ایران و روسیه را از دیگر اقدامات زیرساختی برشمرد و گفت: کریدور سبز به صورت پایلوت برای ارتباط گروه‌های بالغ ایجاد شده تا با کمترین معطلی و ارائه حداقلی اسناد کالاهای خود را ترخیص کنند.
 
او در ادامه به زیرساخت‌های مالی ایجاد شده میان دو کشور اشاره کرد و گفت: قرار است صندوق‌هایی ایجاد شود که تسهیلاتی در حد یوزانس و سرمایه‌گذاری، اعتبار خریدار و فروشنده و مشارکت در تولید ارائه کند.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت، برقراری تجارت آزاد میان ایران و کشورهای حوزه اوراسیا را نویدبخش آینده‌ای روشن برای تجارت در این منطقه توصیف کرد و گفت: گروه‌های کالایی برای قرارگرفتن در فهرست تجارت آزاد، تقریبا مشخص شده است و مقرر شده که 90 درصد کد تعرفه‌ها صفر شود. همچنین مصوبه‌ای از سران قوا دریافت کرده‌ایم که ممنوعیت‌های وارداتی ایران برای اوراسیا لغو شود. بنابراین پیش بینی ‌می‌شود که فهرست کالاهای مشمول تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا اواخر آذرماه میان وزرای این کشورها به امضا برسد.
 
تجار ایرانی می‌توانند جایگاه جدیدی در روسیه پیدا کنند
 
در ادامه، رستم ژیگانشین، رئیس بخش بازرگانی سفارت روسیه در ایران نیز گفت: امکانات بسیاری برای ایرانیانی که وارد بازار روسیه شوند، تدارک دیده شده است و این امکانات می‌تواند کمک کند که شرکت‌های ایرانی صادرات خود را به روسیه گسترش دهند و جایگاه جدیدی در روسیه پیدا کنند.
 
او با بیان اینکه این همکاری می‌تواند شامل حوزه‌هایی چون صنعت هوایی، ماشین‌آلات، پتروشیمی و داروسازی باشد، افزود: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که در اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد، بسیاری از این مسایل قابل بحث است. در این جلسه وزیر نفت ایران و وزیر انرژی روسیه حضور خواهند یافت و در آنجا چشم انداز همکاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
ژیکانشین در ادامه گفت که بخش تجاری سفارت روسیه در ایران از شرکت‌های ایرانی و روسی برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات تجاری حمایت می‌کند.
 
در ادامه این نشست شرکت‌های روسی حاضر در هیات تجاری به معرفی خدمات خود پرداختند و در نهایت نشست مذاکره مستقیم بین فعالان اقتصادی ایرانی و روسی برپا شد.
 

لینک کوتاه
مصوبه سران قوا لغو ممنوعیت‌های وارداتی اوراسیا