افزایش قیمت میوه در مراکز فروش خرد و عمده به حدی است که بر اساس مستندات موجود، بسیاری از خانوارها خرید آن را از سبد خانوار خود حذف کرده و به اولویت دیگر مایحتاج اساسی خود می‌پردازند این در حالی است که برخی از مسئولان معتقدند خرید میوه به هیچ وجه توسط خانواده‌ها حذف نشده بلکه با توجه به گرانتر شدن آن، افراد به مدیریت خرید میوه و درنتیجه کاهش اتلاف و دورریز میوه روی آورده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، آرمان ملی نوشت: البته خرید میوه دانه‌ای، میوه‌های باقی مانده در آخر شب پشت درب مغازه‌ها و تغییر خرید از گروه‌های میوه درجه سه نیز از سوی مسئولان در دایره تغییر مدیریت خرید میوه توسط مردم تلقی و ارزیابی می‌شود، البته مسئولان این صنف نیز منکر افزایش قیمت‌ها نیستند اما حذف اولویت خرید میوه توسط مردم را به‌شدت انکار می‌کنند.
 
قرار نبود میوه گران شود
 
اسدا... کارگر، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزیجات در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: همزمان با گران شدن اقلام اساسی و غیراساسی در کشور قیمت میوه هم با افزایش روبه‌رو شد و این رقم در شش ماهه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 15 درصد برآورد می‌شود که البته بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شد که امسال با توجه به نبود مشکل برای کشاورزان در تامین سم و آفت‌های احتمالی قیمت میوه افزایش نیابد اما به دلیل قرار گرفتن میوه در چرخه گرانی دیگر محصولات از آغاز سالجاری تاکنون، میوه نیز گران شد و در این بین تقاضا برای آن نیز کاهش یافت.
 
گرانی مصرف را مدیریت و نه حذف کرد!
 
کارگر افزود: کاهش عرضه و تقاضا در عرضه میوه را می‌توان ناشی از مدیریت مصرف مردم نیز به دلیل گرانی دانست که نتایج مطلوبی را نیز چون کاهش دورریز میوه و اسراف به‌همراه داشته است و فقط تعداد دفعات خرید مردم کمتر شده اما خرید میوه از سبد خرید خانوار حذف نشده است. او حذف میوه از اولویت‌های خرید دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه را تایید نکرد و گفت: میوه در انواع و درجه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود و مردم در هر کدام از سطوح قدرت خرید می‌توانند نسبت به خرید میوه اقدام کنند و در این راستا به واحدهای خرد توزیع میوه نیز توصیه شده است تقاضای فروش دانه‌ای میوه مردم را با احترام پاسخگو باشند هرچند بسیاری از فروشندگان در پایان روز جعبه‌های محصولات خود را به رایگان پشت مغازه‌ها می‌گذارند تا مورد استفاده قرار گیرد. کارگر با رد کیفیت بد میوه‌های باقی مانده در پشت مغازه‌ها گفت: خرید میوه برای اکثریت جامعه امکان پذیر است و این میوه‌ها نیز در بسیاری از موارد فقط از نظر سایز و اندازه با دیگر میوه‌های عرضه شده قابل استفاده است و شاید امکان خرید برخی از میوه‌های لاکچری مانند آناناس یا میوه‌های استوایی برای همه مردم ممکن نباشد اما میوه‌های دیگر هم از نظر ویتامین و کاربرد مواد غذایی دارای مزیت‌های خاص خود هستند و خرید میوه برای هیچ گروهی حذف نشده و توزیع میوه همچنان در رده‌های کیفی یک، دو و سه توزیع و در دسترس خریداران قرار دارد. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزیجات تامین نیاز داخلی را اولویت دانست و بیان کرد: صادرات میوه و آورده ارزی برای کشور پس از تامین نیاز داخلی از برنامه‌هایی محسوب می‌شود که به منظور رضایت کشاورزان و کسب درآمد مطلوب این گروه نیز مدنظر مسئولان قرار دارد که البته همواره تامین بازار داخلی گزینه اول توزیع و فروش قرار دارد.
 
میوه کم نیست
 
کارگر گفت: ما تعیین کننده قیمت نیستیم بلکه وظیفه ما نظارت بر قیمت است و تعیین کننده قیمت، عرضه و تقاضاست همچنین وزارت جهاد کشاورزی باید برای میزان مصرف داخل و صادرات برنامه‌ریزی کند تا وسط سال این نظم به هم نخورد ولی متأسفانه این اتفاق هر از گاهی در جامعه روی می‌دهد و نشان دهنده این است که برنامه‌ریزی وجود ندارد. رئیس اتحادیه مرکزی فروشندگان میوه و سبزی تهران معتقد است: در تهران شاهد کمبود عرضه نیستیم و هم اکنون کالا به اندازه کافی موجود است اما برخی (دلالان) به دلیل افزایش قیمت سعی می‌کنند آن را وارد بازار نکنند و این امر موجب اختلال در عرضه می‌شود. او اضافه کرد: تنها قیمت موز از 35 هزارتومان به 45 هزارتومان در میدان مرکزی میوه و تره بار رسیده که البته اعضای صنف فروشندگان نیز این کالا را بدون سود عرضه کرده‌اند. کارگر توضیح داد: در برخی از صیفی‌جات از جمله خیار، کاهو و سبزی مشکلاتی وجود داشت که منجر به افزایش قیمت شده بود، زیرا محصولاتی که در فضای باز کاشته می‌شوند به دلیل محدودیت منابع آبی در تابستان امکان کاشت مجدد آنها، بالافاصله وجود ندارد. این مقام مسئول در صنف میوه افزود: گرانفروشی نداریم و موضوع گرانی بار در مبداست و در مبدا هم قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و معیار و ملاک مشخصی وجود ندارد همچنین در میدان مرکزی میوه و تره بار بایستی به نحوی محصولات قیمت‌گذاری شود که مغازه‌ داران هنگام خرید متوجه شوند هر محصولی دقیقا چه قیمتی دارد اما در حال حاضر مغازه‌داران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به میدان مرکزی مراجعه کنند با قیمت‌های متفاوتی باید خریداری کنند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی استان تهران افزود: محصولات ما برند ندارند و اگر محصولات برند داشته باشند قابل پیگیری خواهند بود یعنی مصرف کننده می‌تواند با کد پیگیری درج شده روی محصول متوجه شود که این محصول به چه صورت، در کجا و با چه قیمتی تولید شده و قیمت آن چند است که در حال حاضر نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای محصولات اعلام کنیم زیرا هر زمان مغازه‌دار مراجعه کند و با هرقیمتی خرید کند، همان قیمت مبنا خواهد بود.
 
علت گرانی موز
 
اکبر یاوری، نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران درباره دلایل گرانی موز گفت: بخشی از گرانی موز به‌ دلیل افزایش نرخ دلار و بخشی دیگر به‌دلیل کمبود موز هندی است و موز هندی به‌ دلیل قیمت پایین‌تر برای ایجاد توازن در بازار توزیع می‌شود و با توجه به تقاضای بیشتر بازار برای موز اکوادوری، تجار برای واردات این نوع موز تمایل بیشتری دارند و کاهش موز اکوادوری در بازار قیمت را بالا برده است. یاوری با اشاره تلویحی به کاهش میزان واردات افزود: اگر واردکنندگان 50 تا 60کانتینر موز هندی به حجم واردات اضافه کنند توازن در بازار ایجاد و قیمت موز اکوادوری نیز کم می‌شود و قیمت موز ممتاز اکوادوری را در میدان اصلی 42 تا 43هزار تومان و موز مرغوب هندی را 35 تا 37هزار تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه موز دیگر میوه‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد فروشنده‌ها سود اندکی روی آن می‌کشند و از این میوه بیشتر برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. به‌گفته او، تعرفه سود خرده‌فروشی از 20 تا 35درصد است که فروشندگان، سود 35درصدی را در محصولات حساس و دارای دورریز اعمال می‌کنند و موز نهایتا 25درصد برای خرده فروشی‌ها سود دارد. عضو هیات‌مدیره اتحادیه بارفروشان افزود: واردات تهاتری نیز یکی از دلایل اختلال‌های موردی در روند واردات این میوه است و به شکل انحصاری در دست گروه خاصی است ولی واردکنندگان موز زیاد نیستند و گذشته از این در ازای صادرات 2کیلو سیب مجوز واردات یک کیلو موز صادر می‌شود، اما امسال سال کم‌آوردی در تولید سیب داشتیم و وضعیت صادرات این محصول مطلوب نیست و این عامل واردات موز را هم با مشکلاتی مواجه کرده است و در این راستا از مسئولان درخواست داریم با توجه به تولید بسیار خوب مرکبات، واردات موز را با صادرات مرکبات به جای موز تهاتر کنند تا مشکل واردکنندگان در این زمینه کاهش یابد.
 
کنترل بازار دست تجار است
 
اکبری ادامه داد: میوه ‌فروشی‌ها هم با مشکل نوسان قیمت در میدان مرکزی میوه‌ وتره ‌بار مواجهند. صاحب یک میوه ‌فروشی که موز را کیلویی50هزار تومان قیمت‌گذاری کرده درباره اختلاف قیمت خرید از میدان اصلی و خرده‌ فروشی‌ها گفت: میوه‌فروشی‌ها موز را با حداقل سود نرخ‌گذاری می‌کنند اما قیمت موز در میدان اصلی بسیار دیر و گاهی در ساعات 6 یا 7بعد از ظهر اعلام می‌شود و در مواردی فروشندگان با توجه به تغییرات لحظه‌ای قیمت می‌بینند که این میوه را زیر قیمت خریدشان فروخته‌اند. او با اشاره به‌وجود انحصار در واردات موز اضافه کرد: واردات موز انحصاری است و تجار با کم و زیاد کردن حجم واردات، قیمت‌های بازار را تحت کنترل دارند ضمن اینکه قیمت موز تابع عرضه و تقاضاست و با تمام‌شدن فصل عرضه میوه‌های تابستانی و با توجه به محدودیت تنوع میوه‌های زمستانی تقاضا برای این میوه افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه
خرید میوه لاکچـــــری عرضه و تقاضا