معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عارضه مزمنی که در صنعت خودوری کشور از سال 1397 تا 1400 به چشم می‌خورد تولید خودروهای ناقص و انباشته شدن آنها در پارکینگ خودروسازان داخلی بود. امروز و با گذشت چهار سال شاهد عبور از این عارضه و تثبیت جریان تولید هستیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، «منوچهر منطقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از سال 1397 تا سال 1400 به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و همچنین ساختار شکننده صنعت خودرو به سبب عقب‌ماندگی از حیث توسعه محصولات با نشان بومی (Own Brand) در عمل تولید خودروسازان داخلی به نصف کاهش یافت که از آن میزان نیز بخشی به صورت ناقص تولید می‌شد و با انبار شدن در پارکینگ خودروسازان، قابلیت عرضه به بازار را از دست می‌داد.
 
وی گفت: از سوی دیگر زیان‌های انباشته خودروسازان به‌دلایل متعدد سبب شده بود که سرمایه در گردش خودروسازان دچار نقصان جدی شود و دومینوی زیان و کاهش تولید خود به افزایش هزینه‌های سرباز خودروسازان دامن می‌زد.
 
این مقام مسوول تاکید کرد: باید توجه داشت که ظرفیت تولید خودرو در هر یک از خودروسازان بزرگ کشور نزدیک به 800 هزار خودرو در سال است، بر این اساس در عمل در چهار سال متوالی جریان تولید خودرو در کشور به‌شدت آسیب دید و تولید خودروهای ناقص و انباشته شدن آن در پارکینگ خودروسازان به امری متداول در خودروسازان کشور تبدیل شد.
 
وی خاطرنشان‌کرد: با تمهیدات اندیشیده شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت و پایش هفتگی برنامه‌های خودروسازان پس از چهار سال متوالی، مروز برخی نتایج دست‌یافته در 6 ماهه نخست سال خالی از لطف نیست.
 
منطقی ادامه‌داد: در این مدت خودروهای موجود در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به صفر رسیده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حدود 200 هزار خودروی انباشته در پارکینگ خودروسازان وجود داشت.
 
وی بیان‌داشت: وضعیت عبور مستقیم تولید در خطوط تولید خودروسازان شکل گرفته است؛ بدین معنی که دیگر خودروی ناقصی در خودروسازان تولید نمی‌شود. به عنوان مثال از ابتدای امسال تا 27 مهرماه 467 هزار و 623 دستگاه خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده است، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان فقط 112 هزار و 534 دستگاه بوده است، یعنی بیش از 300 درصد رشد در تولید خودروهای کامل در سال جاری محقق شده است.
 
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: بر اساس افزایش تولید، وضعیت تحویل خودرو به مشتریان بیش از 30 درصد رشد داشته است، یعنی تا 27 مهرماه سال جاری نزدیک به 600 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان دو خودروساز اصلی کشور شده است، درحالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود 450 هزار دستگاه بوده است.
 
وی گفت: برپایه تثبیت جریان تولید که در 6 ماهه نخست امسال محقق شد، هدفگذاری انجام شده برای تولید خودروهای سواری به‌گونه ای انجام شده که شاهد رشد 50 درصد افزایش تولید در این حوزه باشیم.
 
منطقی افزود: در نیمه نخست امسال تولید وانت در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است و در این مدت 52 هزار و 213 دستگاه وانت در کشور تولید شده است.
 
وی ادامه‌داد: در 6 ماهه نخست سال تولید خودروهای ون به میزان یک‌هزار و 390 دستگاه انجام شده است که رشدی معادل 585 درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
 
این مسوول اضافه‌کرد: در نیمه ابتدایی امسال 524 عدد اتوبوس در کشور تولید شده که رشدی معادل 51 درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در همین مدت در حوزه کامیون، کامیونت و کشنده 12 هزار و 919 دستگاه خودرو تولید شده است که رشدی معادل 182 درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: در این مدت در مجموع انواع خودرو شاهد رشد هشت درصدی تولید نسبت به سال گذشته بودیم که البته باید توجه کرد که آمار امسال تولید خودروهای کامل را در برمی‌گیرد، حال آن‌که در آمار سال گذشته تولید خودروهای ناقص نیز وجود داشت و حدود 30 درصد از تولیدات در هر سال در پارکینگ‌های خودروسازان رسوب می کرد و قابلیت عرضه به بازار را پیدا نمی‌کرد.
 
منطقی همچنین گفت: در 6 ماهه نخست امسال تولید موتورسیکلت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد رشد داشته است. بدین ترتیب برنامه‌های افزایش عمق ساخت در حوزه موتورسیکلت و جهش این صنعت با تمرکز بر برقی‌سازی و نوسازی ناوگان، طرح‌ریزی شده است.
 
وی خاطرنشان‌کرد: سهم خودروسازان بخش خصوصی از منظر تولید از هفت درصد در 6 ماهه ابتدایی سال گذشته به 15 درصد در مدت مشابه امسال افزایش پیدا کرده است، به این ترتیب که خودروسازان بخش خصوصی تا پایان شهریورماه امسال 80 هزار و 251 دستگاه خودرو تولید کردند حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته فقط 32 هزار و 859 دستگاه تولید کرده بودند.

لینک کوتاه
بحران و تثبیت تولید خودرو خودروسازان

اخبار مرتبط