سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه تا الان 76 درصد کاهش بارندگی را در سطح کشور داشته ایم، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون 15 درصد ورودی‌ سدهای کشور کاهش پیدا کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، فیروز قاسم زاده در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: از نظر وضعیت بارشی استان تهران تاکنون بارشی را دریافت نکرده است. امسال به عنوان سومین سال است که وضعیت خشکسالی را تجربه می‌کنیم و تا الان 76 درصد کاهش بارندگی را در سطح کشور داشته ایم.
 
سخنگوی صنعت آب افزود: برنامه ریزی دقیق را باید در مصرف داشته باشیم. سدهای کشور 37 درصد پر شدگی دارند که متأسفانه از ابتدای سال آبی تاکنون 15 درصد ورودی‌هایمان کاهش پیدا کرده است.
 
به گفته قاسم زاده، اگر بخواهیم با یک دوره 5 ساله مقایسه کنیم کاهش بالای 30 درصد است. خود شهر تهران هم در مقایسه با 5 سال گذشته 36 درصد کاهش ورودی داشته است، این در شرایطی است که در حال حاضر 39 هزار لیتر بر ثانیه آب در تهران توزیع می‌شود در حالیکه در اوج مصرف در ظهر حدود 41 هزار لیتر بر ثانیه ثبت شده است.
 
وی در ادامه افزود: لازم است با برنامه ریزی‌هایی که در وزارت نیرو انجام می‌گیرد و مشوق‌هایی که وزارت نیرو در این زمینه در نظر گرفته است بتوانیم مردم را در مصرف درست و مدیریت آب خانوار تشویق کنیم و نیاز است مردم کمک کنند بر اساس آموزش‌هایی که از رسانه ملی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود مصرف خود را کاهش دهند. در خصوص تجهیزات کاهنده مصرف با توجه به اینکه در پاییز مانند تابستان آب مصرف می‌کنیم حتماً به این تجهیزات رو بیاورند.
 
سخنگوی صنعت آب گفت: علاوه بر برنامه ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم از انتهای پاییز و شروع زمستان بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد. لازم است کشاورزان به الگوی کشت پایبند باشند تا با همان الگویی که جهاد کشاورزی برای استان‌ها پیش بینی کرده بتوانیم یک عبور ایمن با کمترین آسیب در رفاه مردم داشته باشیم.

لینک کوتاه
کاهش ورودی سدها کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما