قیمت نفت روز چهارشنبه با بهبود تقاضای سرمایه‌گذاران برای کالاهای پرریسک، صعود کرد و بخشی از کاهشی که در معاملات روز گذشته متحمل شده بود را جبران کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر با 46 سنت معادل 0.5 درصد افزایش، به 90 دلار و 49 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر، با 87 سنت معادل 1.1 درصد افزایش، به 83 دلار و 69 سنت در هر بشکه رسید. قرارداده ماه آتی وست تگزاس اینترمدیت روز پنج شنبه منقضی می‌شود و قرارداد دسامبر با 82 سنت معادل یک درصد افزایش، 82 دلار و 89 سنت بود.
 
شب گذشته، پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تصمیم دولت بایدن برای برداشت نفت بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک، بهای نفت برنت 1.7 درصد و وست تگزاس اینترمدیت 3.1 درصد سقوط کرد.
 
اما قیمت‌ها روز جاری از بهبود ریسک پذیری که تحت تاثیر درآمدهای مثبت شرکت‌های آمریکایی و صعود بازارهای سهام تقویت شد، حمایت شدند.
 
سورو سرکار، تحلیلگر انرژی بانک دی بی اس سنگاپور گفت: بهبود اندک قیمتهای نفت احتمالا به دلیل فضای مثبت‌تر در بازارهای بورس و بازگشت ریسک به معاملات بوده و ارتباطی با عوامل بنیادین بازار ندارد.
 
قیمت‌ها همچنین از نشانه‌های افزایش مجدد تقاضای چین پشتیبانی شدند. ابر پالایشگاه ژیجیانگ پتروکمیکال کورپ، سهمیه بیشتری برای واردات 10 میلیون تن نفت در سال 2022 دریافت کرد و شرکت دولتی ChemChina سهمیه واردات 4.28 میلیون تن را دریافت کرد که معادل حدود 1.4 میلیون بشکه است.
 
دورنمای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز، از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.
 
کاهش تولید اوپک پلاس و تحریم اتحادیه اروپا، عرضه در بازار نفت را که هم اکنون هم گرفتار محدودیت شده است، محدودتر خواهد کرد. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه در دسامبر و علیه واردات فرآورده‌های نفتی در فوریه اجرا خواهد شد.
 
یک مقام بلندپایه آمریکایی اظهار کرد: دولت بایدن برای پر کردن این شکاف عرضه، روز چهارشنبه برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک را اعلام می‌کند و استراتژی پر کردن این ذخایر در هنگام کاهش قیمت‌ها را شرح می‌دهد. دولت در دسامبر قصد دارد 15 میلیون بشکه نفت از ذخایر برداشت کند که بخش نهایی از برداشت 180 میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری آمریکا است که اوایل امسال اعلام شده بود.
 
آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 14 اکتبر، حدود 1.3 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. ذخایر بنزین حدود 2.2 میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های دیگر 1.1 میلیون بشکه کاهش داشته است. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند ذخایر نفت آمریکا برای دومین هفته رشد کرده و 1.4 میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کند.
 
بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

لینک کوتاه
قیمت نفت ذخایر نفت استراتژیک تولید اوپک پلاس

اخبار مرتبط

ریزش قیمت نفت متوقف شد

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در روز گذشته، در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا اندکی... 19 دی 1402

نظرات شما