رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: افزایش ظرفیت تولید برق در کشور هم‌زمان با مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف سبب شد تابستان امسال بدون خاموشی باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد، «پیام باقری» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: باتوجه‌به اینکه در تابستان 1400 شرایط خاصی ایجاد و خاموشی‌های گسترده آسیب‌های زیادی هم به وجه اقتصادی و هم وجه اجتماعی کشور وارد کرد برنامه‌ریزی برای عبور از این شرایط  و مدیریت‌کردن تراز منفی برق در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: پیش‌بینی فعالان صنعت برق باتوجه‌به وضعیت منابع مالی و مصارف این بود که در تابستان 1401 هم تراز منفی تولید و مصرف برق همچنان تداوم داشته باشد که بر همین اساس وزارت نیرو برنامه‌ای تحت عنوان یک‌صد اقدام عملیاتی طراحی کرد.
 
رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران خاطرنشان کرد: عمده این برنامه‌ها حول محور مدیریت مصرف بود و هدف‌گذاری شد تا در بخش خانگی خاموشی نداشته باشیم.
 
باقری گفت: برای بخش صنعت با یک هماهنگی انجام شده مقرر شد مصارف این بخش مدیریت شده و با جابه‌جایی مصارف شرایطی ایجاد شود که این بخش شاهد یک مصرف مدیریت شده باشند و از این طریق تولید آسیب نبیند.
 
وی ادامه داد: در بخش خانگی نیز تلاش شد مدیریت مصرف به طور جد موردتوجه قرار گیرد که این شرایط سبب شد بتوانیم تابستانی بدون مشکل داشته باشیم.
 
رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران افزود: برای پوشش دادن میزان بالای تقاضای برق در کشورمان که به دلیل مصرف زیاد همواره بالا است یک دیدگاه آن است که هرساله نسبت به احداث ظرفیت‌های جدید تولید برق اقدام شود.
 
باقری خاطرنشان کرد: گرچه این دیدگاه مثبتی است؛ اما احداث نیروگاه‌های جدید نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی دارد که در شرایط فعلی منابع لازم برای این کار وجود ندارد.
 
وی مدیریت مصرف را دیدگاه دیگری برای پاسخگویی تقاضای زیاد برق عنوان کرد و گفت: باید مدیریت مصرف در همه بخش‌ها همچنان موردتوجه باشد تا بتوان تقاضاهای جدید برق را پاسخگو بود.
 
رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: باتوجه‌به روند مصرف ناترازی تولید و مصرف همچنان ادامه خواهد داشت و راهکار اصلی آن است که مدیریت مصرف سرلوحه قرار گیرد.
 
باقری افزود: در معادله تولید و مصرف طبیعتاً باید هم طرف تولید موردتوجه واقع شود و هم مدیریت مصرف با جدیت بیشتری دنبال شود.
 
وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد مصرف بر در کشورمان بین 5 تا 6 درصد است که برای پاسخ‌دادن به این نرخ رشد می‌بایست هرساله حدود 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید اضافه شود که این امر مستلزم انجام هزینه‌های زیاد است.
 
رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: برای تابستان سال آینده مدیریت هم‌زمان مصرف و تولید باید موردتوجه جدی قرار گیرد.
 
باقری ادامه داد: در بخش صنعت با جابه‌جایی بار و در بخش خانگی و کشاورزی با اعمال روش‌های تشویقی باید مصارف کنترل شوند تا بتوان تابستان آینده را بدون مشکل پشت سر گذاشت.

لینک کوتاه
افزایش ظرفیت تولید برق مدیریت مصرف تابستان بدون خاموشی

اخبار مرتبط

نظرات شما