یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سهام در ارزنده‌ترین شرایط تاریخی خود قرار گرفته است، گفت: بازدهی سرمایه گذاری در بورس در میان‌مدت و در بلندمدت نسبت به سایر بازارها به خصوص سود بانکی بیشتر است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «احسان حاج علی‌اکبر» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به عوامل تأثیرگذار بر روند این روزهای معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ بهره بانکی مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه است که برخی از بانک‌ها اقدام به افزایش خودسرانه نرخ بهره بانکی کرده‌اند، این در حالی است که بانک مرکزی به طور جد پیگیر رفع این مشکل و نیز برخورد با بانک‌های متخلف است.
 
وی بیان داشت: چنین سرمایه‌گذاری که باعث کسب بازدهی بدون ریسک می‌شود، باعث خواهد شد تا مردم پول‌های خود را وارد بازار سرمایه نکنند؛ وجود چنین مساله‌ای باعث شده تا سهامداران بزرگ شرایط را برای ورود نقدینگی به بازار سهام مناسب نبینند.
 
حاج علی‌اکبر با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بهره بانکی در کشورهای مختلف جهان و به‌تبع آن شروع رکود جهانی است، خاطرنشان کرد: نرخ بهره بانکی آمریکا از 0.75 درصد به 2.5 درصد رسیده است و بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً نرخ بهره بانکی امریکا به 4.5 درصد نیز افزایش یابد.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این موضوع تاثیر زیادی بر افت قیمت کامودیتی می‌گذارد و افت قیمت کالاهای جهانی بازار سرمایه ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
وی ابهام در آینده برجام را دیگر عامل تاثیرگذار در روند فعلی بازار سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: طولانی شدن روند مذاکرات برجام موجب شده است تا ابهام در بازار سرمایه تداوم یابد، از سوی دیگر اگر برجام محقق شود به احتمال زیاد نرخ دلار به حدود 25 هزار تومان کاهش می‌یابد. این موضوع تاثیر منفی کوتاه‌مدت بر بازار سرمایه خواهد داشت، زیرا که معاملات بورس در ایران کامودیتی محور است و کاهش نرخ ارز، زمینه ساز کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی خواهد شد.
 
حاج علی‌اکبر تاکید کرد: به نظر می‌رسد که بازار سهام برجام را در خود پیش‌خور کرده و با فرض تحقق برجام، شاخص کل بازار سهام ریزش نخواهد کرد.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در نیمه‌های نخست سال 99 که شاخص کل بورس بدون پشتوانه بازده‌های نجومی را به سرمایه‌گذاران می‌داد، موجب شد تا از نیمه‌های سال 99 به بعد شاخص کل بازار سرمایه سقوط کند، به طوری که سهامداران با ناراحتی و زیان فراوان از این بازار خارج شدند.
 
وی عنوان کرد: پول جای ایمن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند و تجربه‌های تلخ سال 99 موجب شده تا مردم اعتماد خود را به بازار سهام از دست بدهند و از نظر مردم سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایمن نیست.
 
حاج علی‌اکبر گفت: در میان‌مدت و در بلندمدت شاهد هستیم که نسبت P/E متوسط بازار سهام به کف چند ساله خود رسیده است. بررسی تحلیلگران نشان می‌دهد که ارزندگی بازار سهام به کف سال 97 رسیده و این یعنی این که بازار سهام در ارزنده‌ترین شرایط تاریخی قرار گرفته است.
 
این کارشناس بازار سهام گفت: اگر سهام را از نظر تکنیکالی بررسی کنیم، بسیاری از سهام‌ها شرایط مساعدی برای رشد برخوردار هستند.
 
وی در پایان تاکید کرد: شاخص کل نیز کف‌سازی خوبی کرده است و از نظر تکنیکالی با نوسان 10 درصد پایین‌تر و بالاتر شرایط برای صعود بازار سرمایه محیا است، بنابراین در میان‌مدت و در بلندمدت احتمالاً سرمایه گذاری در بازار سهام سودی بسیار بیشتر از سود بانکی را به سرمایه گذاران خواهد داد؛ لذا به سرمایه گذاران توصیه می‌کنم که از الان به چیدن پرتفوی متنوع روی بیاورند.
 
 
 

لینک کوتاه
بازار سهام شرایط تاریخی برجام شاخص بورس

اخبار مرتبط

بازار سهام سبزپوش شد

بازار سهام سبزپوش شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه، 24 مهر) با 16 هزار و 250 واحد افزایش در... 24 مهر 1402

نظرات شما