مهدی دادفر می‌گوید امکان واردات خودرو با آیین‌نامه کنونی مصوب شده در هیات وزیران ممکن نیست.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرانلاین، فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهوری در خصوص صنعت خودرو آغاز بحث‌ها بر سر واردات خودرو نبود . پیش از این نیز وعده رقابت‌پذیر شدن بازار و آغاز واردات از سوی وزیر مطرح شده بود اما در فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهوری خطاب به صنعت خودرو بندی گنجانده شده بود که بر مساله واردات خودرو دلالت داشت . در این فرمان تاکید شده بود «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.»
شهریور ماه بود که آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو مصوب و بر اساس آن مقرر شد تا سقف یک میلیارد دلار خودرو به کشور وارد شود.
با این حال رییس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که بر مبنای آیین‌نامه فعلی امکان واردات خودرو به کشور فراهم نیست. وقتی آیین‌نامه مصوب برای اجرایی شدن واردات خودرو از پس چهار سال ممنوعیت منتشر شد، وی صراحتا اعلام کرد واردات خودرو بر این مبنا اجرایی نخواهد شد .
 
آیین‌نامه‌ای به نام آیین‌نامه غیراجرایی
 
این فعال حوزه واردات با اشاره به اینکه آیین‌نامه کنونی، بسیار تخیلی و غیر اجرایی نگاشته شده است، گفت: در برخی موارد افراد وقتی برای کودکان کتاب می‌نویسند یا انیمیشن تولید می‌کنند ذهنشان را باز می‌گذارند و هر اتفاق غیر ممکنی در جهان واقعی را ممکن می‌کند اما تعجب ما این است که چطور برای واردات خودرو چنین آیین‌نامه غیرقابل اجرا و ذهنی نوشته شده است .
 
وی گفت: باتوجه به دستورالعمل تنظیم شده هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نیست؛ به عبارت دیگر این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و من اطمینان دارم که در نهایت موفق نخواهد شد.
 
دادفر در توضیح این مطلب ادامه داد: وزیر صمت قول‌های متعددی را به آقای رییس‌جمهوری، مردم ، مجلس و ... برای اجرایی کردن واردات خودرو داده است اما همین حالا روشن شده که این مصوبه اجرایی نیست. اصلا واردات خودرو را کنار بگذاریم . شما نام هر کالایی جز خودرو را هم در این آیین‌نامه بنویسید با مشکل روبرو می‌شوید چون طبق این آیین‌نامه هیچ کالایی را نمی‌توانید وارد کشور شود.
وی گفت: دلیل هم این است که پیش‌بینی‌های عجیبی در آنها صورت گرفته و فضایی بسیار غیرشفاف و مبهم پیش روی فعالان حرفه‌ای این حوزه است.
 
وی در توضیح این مطلب افزود: در این آیین‌نامه بسیاری از مواردی که می‌تواند آینده بازار را برای صاحب کسب و کار شفاف کند، مبهم گذاشته شده است، از مشخص نبودن میزان سود بازرگانی و عوارض واردات بگیرید تا تعیین قیمت خودروی وارداتی و ... هر کاری به یک کمیسیونی سپرده‌اند تا پروسه پیش‌بینی آینده‌اش دچار ابهام شود. از سوی دیگر محدودیت‌هایی در خصوص قیمت خودروی وارداتی گذاشته‌ شده و گفته‌اند خودرو باید بین 10 تا بیست هزار دلار یا یورو قیمت داشته باشد، اما واردکننده ملزم است با تاسیس شرکتی دانش‌بنیان انتقال فناوری به کشور انجام دهد، مگر ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد .
 

 
دادفر تاکید کرد: وزارت صمت به شرکت‌های واردکننده اعلام کرده که خودروها بعد از واردات باید در بورس عرضه شوند و بعد از فروش یک سود عادلانه به واردکننده داده می‌شود. اینجا این پرسش مطرح است که چه نوع کالایی با این روند وارد و بفروش رسید؟
 
وی با اشاره به ایرادات سه‌گانه رییس مجلس به آیین‌نامه واردات گفت: ما از قبل هم هشدار دادیم که مشکلات در این آیین‌نامه زیاد است، البته طبیعی است که وقتی نخواهید یا نتوانید به قانون عمل کنید، وضعیت این گونه می‌شود. در قانون تاکید شده است که باید نظر تشکل‌ها و انجمن‌ها برای تغییر قوانین اخذ شود اما متاسفانه چون ما واقعیت را به دوستان می‌گوییم ما را از پروسه حذف می‌کنند و به دنبال جایگزین برای ما می‌گردند.
دادفر تاکید کرد: تصور کنید وزارت ارشاد بخواهد درباره موضوع رسانه تصمیمی بگیرد اما از اتحادیه میوه و تره‌بار دعوت کند، طبیعی است که شما نظر دهندگان را نشناسید و شوکه شوید، اینجا هم از افرادی بسیار غیرحرفه‌ای که تا کنون خودرو وارد نکرده‌اند و اصلا هزار خودرو را در کنار هم ندیده‌اند نظر گرفته شده است .
این فعال حوزه واردات خودرو در پاسخ به این سئوال که چه تعداد از اعضای صنف واردکنندگان خودرو متقاضی رسمی واردات خودرو شده‌اند و درخواست خودشان را به وزارت صمت ارائه کرده‌اند؟ گفت: تنها و تنها یکی از اعضای ما در این پروسه متقاضی شد که البته مدارکش مشکل داشت و نتوانست تاییدیه بگیرد.به گفته وی انجمن پانزده عضو رسمی دارد.
 
سیصد تقاضا از کجا آمد؟
 
وزیر صمت اخیرا اعلام کرده است بیش از سیصد تقاضا برای واردات خودرو به این وزارتخانه رسیده است که دو تقاضا با تایید همراه بوده است اما دادفر می‌گوید این درخواست‌ها البته از سوی افرادی غیرحرفه‌ای که واردکننده‌ی حرفه‌ای خودرو نیستند، ارائه شده و کسی این‌ها را نمی‌شناسد.
وی در توضیح این مطلب افزود: ما پانزده عضو رسمی داریم اما تنها یک تقاضا از سوی همکاران ما که البته در بخش نمایندگی نیز حضور ندارد، برای واردات ارائه شد که مورد قبول واقع نگردید.
این فعال حوزه خودرو گفت: نگرانی و پیش‌بینی من این است که وزیر صمت برای تحقق قول‌هایش فراتر از این آیین‌نامه‌ی غیر اجرایی وارد عمل شود و اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که برای همه مشکل ایجاد شود. وی گفت: ما که می‌دانیم این آیین‌نامه اجرایی نیست اما طبیعی است برای واردات اقداماتی فراتر از این آیین‌نامه لحاظ شود، آن وقت است که سال آینده می‌بینیم که واردکننده باید به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و دادگاه و ... جواب بدهد چرا در این پروسه غیر قانونی خودرو وارد کرده است.
او گفت: این روال کنونی همه را دچار مشکل می‌کند و مطمئن هستم که واردکننده‌ی حرفه‌ای وارد فعالیت با این شیوه نخواهد شد به این ترتیب اگر قرار باشد خودرویی به کشور وارد شود، یا باید تغییر قانونی اتفاق بیفتد یا روال غیرقانونی حاکم شود که دومی همه را گرفتار خواهد کرد.
 

 

لینک کوتاه
واردات خودرو آیین‌نامه شرکت‌های واردکننده

اخبار مرتبط

نظرات شما