به گفته کارشناسان به دلیل بالا بودن میزان تولیدات باغی، امسال قیمت خشکبار نسبت به سال قبل روندی کاهشی دارد و با توجه به افزایش 50درصدی تولید تخمه جات، بیشترین کاهش نرخ در مورد این محصولات رقم می خورد.

به گزارش نسیم اقتصاد، بازار نوشت: بحث تولید محصولات باغی همچون دیگر بخش های کشاورزی همیشه با مساله مهمی به نام وقوع بلایای طبیعی همراه است و همواره تولید این نوع محصولات تحت شعاع خسارت های ناشی از پدیده هایی همچون سرمازدگی، تگرگ، آفت زدگی و غیره قرار دارد.
 
تولیدات باغی تحت تاثیر جه عواملی امسال افزایش یافته است؟
 
این در حالی است که حوزه آجیل و خشکبار غالبا وابسته به تولیدات این بخش است و کم و زیاد شدن میزان تولیدات محصولات باغی بر وضعیت بازار آنها و قیمتها تاثیری مستقیم می گذارد. به طوری که سال گذشته تحت تاثیر یکسری عوامل تولید محصولات باغی غالبا کاهشی بود و بازار آجیل و خشکبار کشور نیز متاثر از این کاهش تولید قرار گرفت و افزایش قیمت ها رقم خورد. با این وجود به نظر می رسد تولیدات محصولات باغی در سال جاری در شرایط خوبی دارد. به طوری که حسین مصطفوی فعال بخش باغی کشور در خصوص عوامل موثر بر افزایش تولیدات باغی در سال زراعی جاری به بازار می گوید: همانطور که می دانید سال گذشته سرمازدگی شدید داشتیم اما امسال خوشبختانه کمتر بوده است.
 
مصطفوی افزود: از سوی دیگر سال قبل سیل بیشتری در برخی مناطق داشتیم و امسال کمتر بوده و کنترل شده بوده است و این عوامل خود نقش مستقیمی بر افزایش عملکرد و تولیدات این بخش داشته است.
 
قیمت تخمه جات روندی کاهشی در بازار دارد
 
از سوی دیگر مصطفی احمدی رئیس پیشین و مشاور فعلی اتحادیه آجیل و خشکبار نیز در خصوص تولیدات این بخش و وضعیت بازار خشکبار در سال جاری به بازار گفت: بر اساس آنچه به ما رسیده تولیدات در این حوزه امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است با همه این احوال تا 10 روز آینده مشخص می شود میزان تولیدات دقیقا چقدر است.
 
احمدی افزود: با توجه به اینکه نسبت به سال گذشته بسیاری از تولیدات و محصولات ما امسال بیشتر است امیداریم قیمت ها هم مناسب تر شود. اگرچه الان قیمت برخی محصولات مثل تخمه ژاپنی و تخمه کدو رو به پایین است و افت کرده که اینها تا حدودی روی روند بازار تاثیر گذار است.
 
وی خاطر نشان کرد: با این وجود چون برخی جنس های ما نیز وارداتی است نوسانات نرخ ارز در بازار تاثیر می گذارد و به عبارتی مشکل ساز می شود. یعنی وقتی قیمت جنس های خارجی که در آجیل و خشکبار کشور استفاده می شود، مانند بادام، بالا می رود جنس های داخلی ما نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد.
 
احمدی خاطر نشان می کند: با این وجود تا به امروز به طور کلی در بخش آجیل و خشکبار نسبت به سال قبل حدود 10 درصد افت قیمت داریم.
 
وی خاطر نشان کرد: البته در مورد برخی محصولات مثل تخمه جات امسال تا 50 درصد هم افزایش تولید رقم خورده است و لذا احتمالا افت قیمت این اجناس در بازار بیشتر خواهد بود.
 
قیمت آجیل و خشکبار سال قبل، کشاورزان را ترغیب به تولید بیشتر محصولات باغی کرد
 
این فعال حوزه خشکبار کشور در پاسخ به این سوال که از نگاه شما چه عواملی موجب افزایش تولیدات باغی شده است، گفت: خوشبختانه بر خلاف سال گذشته میزان سرمازدگی چندان بالا نبود و همین امر بر افزایش تولید اثرگذار بود.
 
وی ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده عامل دیگری که بر افزایش تولید موثر بود این بود که کشاورزان بخش آجیل و خشکبار ما چون قیمتهای سال گذشته را دیده بودند فعالیت خود را بیشتر کرده بودند تا بتوانند محصول بیشتری به دست بیاورند و لذا افزایش تولید رقم خورده است.
 
بر اساس این گزارش، یکی از پر حاشیه ترین محصولات تولیدی در حوزه خشکبار و آجیل محصول پسته است که می توان گفت آجیل بدون پسته معنا و مفهومی ندارد و لذا خواهان بسیاری در بازار دارد.
 
احمدی در خصوص وضعیت تولید و قیمت محصول پسته نیز به بازار گفت: 60 تا 70 سال است که بعد از نفت و پتروشیمی بزرگترین صادرات کشور مربوط به محصول پسته است؛ یعنی نه تنها در این بخش واردات نداریم بلکه مستقیما با نرخ ارز سروکار دارد و چون جنس ما بین المللی است بازار بین المللی قیمت محصول ما را مشخص می کند.
 
وی خاطر نشان کرد: به این ترتیب طی 20 سال اخیر نرخ پسته ایران به ازای هر کیلوگرم، با توجه به نوع کیفیت محصول بین 8 تا 16 دلار بوده است در بازارهای جهانی و در این دو دهه نهایتا نوسانی به میزان 50 سنت داشته است.
 
پیش بینی کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خشکبار طی 2 هفته آینده

 
احمدی خاطر نشان کرد: نکته جالب توجه در مورد محصول پسته اینکه چون نرخ ارز در داخل کشور نوسان زیادی دارد لذا تاثیری مستقیم بر قیمت پسته در داخل دارد و همین جریانات باعث یکسری حباب ها هم می شود. به طوری که در برخی مواقع پسته ما در داخل گرانتر از قیمت های جهانی می شود که به اصطلاح حباب است.
 
احمدی در خصوص پیش بینی بازار خشکبار نیز اظهار داشت: در بحث بازار یکسری موارد دست ما نیست؛ یعنی سال قبل که افت تولید داشتیم قیمت ها بالا رفت و دست ما نبود اما امسال تولید بهتر شده و کشاورز زحمت بیشتری کشیده است تولید خوبی داشته است و قائدتا باید بازار خوبی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: با این وجود طی 10 روز گذشته که به یکباره نرخ ارز افزایش یافت و همین امر بر بازار به شدت اثر گذاشته است و لذا پیش بینی بازار کمی مشکل است. هرچند که انتظار داریم اگر بازار با همین روند پیش برود کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خشکبار طی 2 هفته آینده را شاهد باشیم.
 

لینک کوتاه
پسته قیمت آجیل خشکبار ارزان

اخبار مرتبط