اوپک پلاس هفته جاری با تصویب کاهش بزرگ تولید نفت که بیش از همه به نفع روسیه خواهد بود در حالی که تامین نفت برای غرب را دچار محدودیت بیشتری می کند، بازار را غافلگیر کرد.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، اوپک پلاس و غرب، روز چهارشنبه پس از اینکه این گروه کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از عرضه جهانی را تصویب کرد، به سرزنش یکدیگر پرداختند. عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، اعلام کرد به ندرت به افزایش نرخ های بهره در غرب که بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو آمریکا، دیرتر از موقع نقدینگی را کاهش داده و باعث رشد ارزش دلار و ارزانتر شدن نفت شده‌اند، واکنش نشان داده است.
 
واشنگتن، اوپک را به جانبداری از روسیه متهم کرد و با کوته بینانه توصیف کردن این تصمیم، اعلام کرد جهان در حال حاضر از افزایش هزینه های انرژی به دلیل جنگ روسیه در اوکراین، آسیب دیده است.
 
 اوپک پلاس شامل 13 عضو اوپک و 11 تولیدکننده متحد آنها از جمله روسیه است.
 
 ناظران بازار نفت روزپنجشنبه اظهار کردند: بر مبنای محاسبات انجام گرفته و جدیدترین آمار تولید اوپک پلاس، روسیه در واقع بیشترین منفعت را از این تصمیم می برد. مسکو نیازی نخواهد داشت تولید خود را حتی یک بشکه نفت کاهش دهد زیرا این کشور در حال حاضر بسیار پایین تر از هدف توافق شده، تولید می کند و همزمان از قیمت بالاتر نفت که نتیجه محدودیت عرضه تولیدکنندگان اوپک بوده است، سود می برد.
 
اوله هانسن از ساکسو بانک در این باره گفت: برنده روسیه است در حالی که بازنده، مصرف کننده جهانی است.
 
هیچ کاهش تولیدی برای روسیه در کار نیست
 
کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد این کاهش تولید با هدف تثبیت بازار است و اعتبار اوپک پلاس به عنوان سازمان مسئول ثبات بازار را تایید کرد.
 
کاهش دو میلیون بشکه در روز معادل 4 درصد از هدف تولید 43.8 میلیون بشکه ای اوپک پلاس است اما این گروه پیش از این هم برای رسیدن به اهداف تولید، به سختی تلاش می‌کرد و در اوت، حدود 3.6 میلیون بشکه در روز کمتر از سقف تعیین شده، نفت تولید کرد.
 
در چند سال گذشته، آنگولا و نیجریه به دلیل سرمایه گذاری ضعیف، اعضایی بودند که قادر به افزایش تولید نبودند. در ماه‌های اخیر، روسیه که با تحریم‌های گسترده غربی پس از حمله به اوکراین روبرو شده به این دو کشور پیوست و در سپتامبر 9.9 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد در حالی که سقف تولید این کشور، 11 میلیون بشکه در روز بود.
 
 تحت توافق روز چهارشنبه، روسیه تولید خود را به 10.5 میلیون بشکه در روز کاهش می دهد که در واقع 0.6 میلیون بشکه بالاتر از تولید فعلی این کشور است.
 
کارگزاری "بی سی اکسپرس" مستقر در روسیه اعلام کرد روسیه نیازی به کاهش تولید نخواهد داشت. این خبر مثبتی برای شرکت‌های نفتی روسیه است که از قیمت‌های بالاتر سود می‌برند و همزمان تولید شان را ثابت نگه می دارند.
 
چه کسی تولیدش را کاهش می دهد؟
 
در مقابل عربستان سعودی که مطابق با سهمیه تعیین شده، نفت تولید کرده، ناچار است تولیدش را نیم میلیون بشکه در روز به ارزش 46 میلیون دلار در روز یا 1.4 میلیارد دلار در ماه، کاهش دهد.
 
یورگ لئون، نایب رئیس ارشد شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی گفت: برآورد می کند 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش تولید بر عهده عربستان سعودی (520 هزار بشکه در روز)، عراق ( 220 هزار بشکه در روز)، امارات متحده عربی ( 150 هزار بشکه در روز) و کویت (135 هزار بشکه در روز) خواهد بود.
 
بهای بالاتر نفت، بی شک به نرخ تورم که بانک‌های مرکزی جهان در حال مبارزه با آن هستند، اضافه می‌کند و قیمت‌های بالاتر نفت، فاکتوری در محاسبات برای افزایش بیشتر نرخ های بهره و کند شدن اقتصاد خواهد بود. تحلیلگران مورگان استنلی اعلام کردند کاهش تولید اوپک، بازار نفت را به میزان قابل توجهی دچار محدودیت عرضه می کند به خصوص زمانی که تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به اجرا گذاشته می‌شود. تولید نفت روسیه احتمالا کاهش بیشتری پیدا می‌کند و همزمان، این کشور برای فروش نفت به آسیا تخفیف بیشتری عرضه خواهد کرد.
 
هانسن پیش بینی کرده بانک مرکزی آمریکا، افزایش نرخ‌های بهره را تسریع کند که به دلار قوی‌تر، بازده اوراق قرضه بالاتر و کندی اقتصاد جهانی منجر می شود که معکوس کردن آن زمان زیادی خواهد برد.
 
بر اساس گزارش رویترز، نوربرت روکر از بانک جولیوس بائر پیش بینی کرد تنش‌ها میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان نفت افزایش پیدا خواهد کرد و غرب انگیزه های بیشتری برای تسهیل تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند ونزوئلا یا ایران خواهد داشت.

لینک کوتاه
روسیه کاهش بزرگ تولید اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما