سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی اعلام کرد نشست روز چهارشنبه اوپک پلاس، جلسه مهمی است و تصمیم درستی گرفته خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، انتظار می رود تولیدکنندگان اوپک پلاس در این جلسه، با کاهش چشمگیر تولید نفت موافقت کنند که عرضه در بازار را با وجود فشار آمریکا برای تولید بیشتر، محدودتر خواهد کرد.
 
اوپک پلاس جلسه "کمیته فنی مشترک" که قرار بود سه شنبه چهارم اکتبر پیش از نشست وزیران گروه برگزار شود را لغو کرد. یک منبع آگاه به رویترز گفت: تصمیم برای لغو جلسه کمیته فنی مشترک، از سوی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس گرفته شد.
 
اوپک پلاس در حال بررسی بزرگترین کاهش تولید از سال 2020 برای تثبیت قیمتهای نفت است. نمایندگان این گروه اظهار کرده اند: وزیران اوپک پلاس درباره کاهش حداکثر دو میلیون بشکه در روز تولید، مذاکره خواهند کرد. با این حال، چنین اقدامی تاثیر کمتری روی عرضه جهانی خواهد داشت زیرا هم اکنون اعضای متعدد اوپک پلاس، پایین‌تر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید می کنند. همچنین، وزیران اوپک پلاس ممکن است درباره کاهش تولید بین یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز مذاکره کنند.
 
کاهش بزرگ تولید اوپک پلاس ممکن است شوک دیگری بر اقتصاد جهانی وارد کند که در حال حاضر با تورم ناشی از هزینه های بالای انرژی، دست به گریبان است. همچنین احتمالا خشم آمریکا را برخواهد انگیخت. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، چندی قبل برای متقاعد کردن ریاض و تولیدکنندگان دیگر خلیج فارس برای تولید بالاتر نفت، به عربستان سعودی سفر کرده بود.
 
همزمان با دیدار وزیران اوپک پلاس در وین، سران اروپا و آمریکا سرگرم کار برای محدود کردن درآمدهای نفتی مسکو هستند. اتحادیه اروپا قرار است بسته تحریمهای جدیدی علیه روسیه تصویب کرد که توانایی مسکو برای فروش نفت را به شدت محدود خواهد کرد. آمریکا هم سرگرم همکاری با همپیمانانش برای اجرای مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه است.
 
اقدام اوپک پلاس، خلاف این مسیر خواهد بود و گویای تنش در روابط میان آمریکا و عربستان و روابط محکم سعودیها با مسکو، با وجود جنگ اوکراین است. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، قرار است در جلسه حضوری اوپک پلاس در وین شرکت کند که دردسر دیپلماتیکی برای اتحادیه اروپا خواهد بود.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، کاهش عظیم تولید، منعکس کننده نگرانیهای اوپک پلاس نسبت به کندی اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر تقاضا خواهد بود. اما تاثیر واقعی آن بر بازار، کمتر از آمار اعلام شده خواهد بود زیرا هم اکنون اعضای متعدد این گروه تولید پایینتری دارند و از این رو بدون نیاز به کاهش تولید، به محدودیت تولید جدید پایبند خواهند بود.

لینک کوتاه
اوپک پلاس تحریمهای جدید تثبیت قیمتهای نفت