با گذشت نزدیک به سه ماه از وعده دولت برای توزیع کالابرگ، هنوز ابهامات در این زمینه به قوت خود باقی است و روشن نشده است دولت در صدد است با توزیع کالابرگ نسبت به حمایت از طبقات متوسط و فقیر جامعه اقدام کند یا پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.

به گزارش نسیم اقتصاد، اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که دولت پرداخت سه ماه یارانه نقدی و سپس توزیع کالابرگ را به جامعه ایران وعده داد.
در همین دوره زمانی احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی تاکید کرد: مقدمات کالابرگ الکترونیکی در قانون بودجه امسال فراهم شده است، برای این که این‌طرح به شکل ملی اجرا شود یکی از شیوه‌های سیاست‌گذاری ما در دولت اجرای آزمایشی است تا پس از رفع مشکلات آن به لحاظ فنی، نسخه آزمایشی آن به کل کشور تعمیم داده ‌شود.
پیش از این اما تشکیک‌هایی در خصوص تخصیص کالابرگ آغاز شد، وقتی مسعود میرکاظمی تاکید کرد که مردم یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند . موضع البته تنها کالابرگ نیست . به نظر می‌رسد پادرهوا ماندن گالابرگ به ماجرای الزامی که مجلس برای دولت پیش بینی کرده است نیز بازمی‌گردد.
مجلس شورای اسلامی خواستار آن شده است که کالاهای اساسی با قیمت شهریور ماه سال 1400 به مردم عرضه شود و دولت نیز معتقد است این الزام باید حذف شود چرا که به معنی بروز کسری بودجه برای دولت خواهد بود .
نکته اینجاست که اگر مجلس با درخواست دولت برای حذف الزام بازگرداندن قیمت‌ها به شهریور سال گذشته موافقت کند، در حقیقت با پرداخت یارانه نقدی سیصد و چهارصد هزار تومانی موافقت کرده است چرا که مبنای قیمتی برای پرداخت یارانه کالابرگی در چنین شرایطی مشخص نیست .
 
ابهامات عجیب پابرجاست

 
دولت عجله کرد. این جمله ای است که علی قنبری، عضو هیات علیمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی در توصیف تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت بر زبان آورده است.
وی گفت: این حجم ابهام پیچیدگی نشان می‌دهد دولت در اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی عجله کرده است، اصلا روشن نیست با چه سیاستی می‌خواست سبت به جبران افزایش قیمت‌ها اقدام کند و در حقیقت تنها هدفش حذف بار ارز چهار هزار و دویست تومانی بود .
وی با تاکید بر اینک ابهامات ادامه دارد و طولانی جامعه را دریر نوعی حالت انتظار کرده است، گفت: ضرورت داشت دولت با سنجیدن تمامی جوانب نسبت به اجرای طرحی که خودش نام جراحی اقتصادی را بر آن گذاشته است، اقدام کند.
از سوی دیگر پورابرهیمی ، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: مجلس خواستار این بود که کالابرگ ارائه شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است؛ ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند.
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی گفته است: مقصود مجلس از اینکه قیمت‌ها به شهریور 1400 بازگردد، یعنی مبنای قیمت کالاهای اساسی شهریور 1400 باشد؛ مثلاً اگر قیمت مرغ در شهریور 1400 کیلویی 25یا 30 هزار تومان بوده، ما سعی کنیم براساس سرانه مصرف مردم با همان قیمت کالا را ارائه دهیم و مابه‌التفاوت قیمت بازار با قیمت شهریور 1400 را دولت پرداخت کند.
 
وی به اقتصادآنلاین گفته است: مقصود مجلس از اینکه قیمت‌ها به شهریور 1400 بازگردد، یعنی مبنای قیمت کالاهای اساسی شهریور 1400 باشد؛ مثلاً اگر قیمت مرغ در شهریور 1400 کیلویی 25یا 30 هزار تومان بوده، ما سعی کنیم براساس سرانه مصرف مردم با همان قیمت کالا را ارائه دهیم و مابه‌التفاوت قیمت بازار با قیمت شهریور 1400 را دولت پرداخت کند.
 
وی ادامه کرد: یعنی اگر قبلا مثلا سالی حدود 20 میلیارد دلار یارانه کالای اساسی پرداخت می‌شد و الان می‌خواهیم یارانه ارز ترجیحی را حذف و به انتهای زنجیره یعنی یارانه مستقیم به مردم منتقل می‌کنیم، دولت مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد این کالاها با شهریور 1400 را برای مردم از این منبع جبران کند.
 
حالا نزدیک شدن به نیم سال از اجرای طرح جراحی اقتصادی هنوز روشن نیست دولت قصد دارد کالابرگی را به مردم ارائه دهد یا به قول رییس سازمان برنامه و بودهتا زمانی که زیرساخت آماده نشده است، پرداخت یارانه نقدی را ادامه دهد .
پرداخت یارانه نقدی در دوره تورمی البته زیان جامعه هدف را در بردارد چرا که در سایه رشد قیمت‌ها هر ماه میزان کمتری کالا را با پول دریافتی در قالب حمایت نقدی می‌تواند خریداری نماید .

لینک کوتاه
تلاش دولت پرداخت یارانه نقدی کالابرگ

اخبار مرتبط