یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که این بازار با توجه به ابهاماتی که پیش رو دارد، سیاست صبر را در پیش گرفته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، ولید هلالات در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه هر زمانی که روی متغیرهای اساسی چشم انداز مبهمی وجود داشته باشد بازار سرمایه  سیاست صبر را در پیش می گیرد، اظهار کرد: اخیرا شاهد حرکت‌های  رفت و برگشتی بازار بودیم، زیرا زمانی که ابهامات اساسی شفافیت حرکت نمی کنند، تمایل به سمت پایین در بازار بیشتر است. برای مثال توافق سیاسی که موضوع بسیار مهمی برای همه صنایع محسوب می‌شود؛ همچنان مبهم است زیرا روی سیاست‌های دولت در بودجه نویسی سال بعد تاثیر خواهد گذاشت. از طرف دیگر رشد اقتصادی دنیا کند شده است و به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که بانک‌های مرکزی درحال افزایش نرخ بهره هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در شرایط مبهم به کاهش قیمت و اصلاح میل پیدا می کند، گفت: از طرف دیگر دامنه نوسان در شرکت‌های بزرگ و با ارزش بازار بالاتر رشد کرده و به 7 درصد رسیده است درحالی که شرکت‌های کوچک‌تر در بازار پایه دامنه نوسان دو تا سه درصدی دارند. این موضوع باعث شده است منابع از سمت شرکت‌های بزرگ و متوسط به سمت شرکت‌های بازار پایه حرکت کنند. در حال حاضر نیز ارزش معاملات شرکت‌های بزرگ و متوسط به شدت کاهش پیدا کرده و توجه بدون پشتوانه و دلیل بنیادی روی شرکت‌های بازار پایه است.
 
به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه برای اینکه بازار از این وضعیت خلاص شود و شاخص کل تکلیف خود را بداند، رویکرد دولت به مساله سیاست خارجی و ارتباطی که در بودجه با صنایع خواهد داشت مهم است.
 
هلالات با تاکید بر اینکه فضای بازار سرمایه نسبت به چند ماه قبل تغییری نکرده است، عنوان کرد: در این شرایط طبیعی است که بازار حالت کسل کننده داشته باشد. بازارهای موازی از جمله سکه و مسکن بازدهی داشته‌اند و طبیعی است که سرمایه به این سمت نمی اید.

لینک کوتاه
بورس بازار سرمایه

اخبار مرتبط

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما