بعضی از واردکنندگان آسیایی گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به دلیل قیمتهای بسیار بالا، تمایلی به خرید بیشتر این سوخت برای زمستان ندارند و در صورت سردتر شدن ناگهانی هوا، با ریسک کمبود عرضه مواجهند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، معامله گران می گویند در حالی که خریداران چینی و ژاپنی سرگرم مذاکرات با تامین کنندگان درباره خرید محموله های ال‌ان‌جی برای سه ماهه چهارم هستند اما مذاکرات به نتیجه نرسیده است. قیمت معاملات نقدی بسیار بالاست و رشد ارزش دلار آمریکا، افزایش قیمتها را تشدید کرده است.
 
بدون عرضه کافی، سردتر شدن ناگهانی هوا ممکن است مصرف گاز را افزایش داده و نیروگاهها را برای تامین سوخت بیشتر به دردسر بیاندازد. هر چه واردکنندگان آسیایی به دلیل قیمتهای بالاتر،  به مدت طولانی تری حاضر به خرید نشوند، محموله های ال‌ان‌جی بیشتری به اروپا ارسال می شود که در آنجا خریداران در حال ذخیره سازی ال‌ان‌جی برای جایگزینی با واردات گاز روسیه از طریق خط لوله هستند.
 
کمبود جهانی انرژی که با جنگ روسیه در اوکراین تشدید شده، قیمت گاز طبیعی را برای این وقت از سال به رکورد بالایی رسانده است. نرخ معاملات نقدی ال‌ان‌جی در بازار آسیا در حال حاضر حدود سه برابر بالاتر از میانگین 10 ساله است.
 
به گفته معامله گران، شرکتهای کره ای "جِرا کو" و "گاز کره" که بزرگترین خریداران جهان هستند، به خرید محموله های ال‌ان‌جی بیشتری نیاز دارند تا برای زمستان آماده شوند اما در حال حاضر برای خریدهای بزرگ دست نگه داشته اند.
 
همچنین بعضی از شرکتهای چینی با احتمال ضعیف شدن تقاضای داخلی به دلیل موج جدید محدودیتهای کرونایی، اشتیاقی برای خرید گاز بیشتر نشان نمی دهند. تقاضا برای گاز از سوی کاربران صنعتی چین ممکن است به دلیل تدابیر فعلی، در نوامبر ضعیف بماند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، البته همچنان برخی در آسیا ماه جاری، ال‌ان‌جی را به قیمت گزاف خریدند. شرکت GAIL هند یکی از گرانترین محموله های این کشور را اوایل سپتامبر خرید. شرکت اینپکس هم آخر هفته یک محموله برای تحویل در دسامبر به ژاپن خرید که تقریبا بالاترین رکورد قیمت را داشت.

لینک کوتاه
گرانی گاز بازار آسیا خریداران چینی و ژاپنی