هند که از زمان حمله روسیه به اوکراین برای استفاده از نفت ارزان، حجم زیادی از نفت خام روسیه را خریداری کرده است، قرار است در ماه جاری خرید نفت از روسیه را کاهش دهد و به دنبال عرضه بیشتر نفت از سوی آفریقا و خاورمیانه باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، قبل از جنگ در اوکراین، هند یک خریدار حاشیه ای کوچک نفت روسیه بود. پس از اینکه خریداران غربی شروع به اجتناب از خرید نفت خام از روسیه کردند، هند در کنار چین به مقصد اصلی صادرات نفت روسیه تبدیل شد.
 
پالایشگاه های هندی تردیدی برای معامله با روسیه نشان نداده‌اند. انگیزه اصلی آنها برای خرید نفت روسیه قیمت پایین‌تر آن از معیارهای بین المللی و گریدهای مشابه از خاورمیانه و آفریقا بوده است.
 
با این حال، با افزایش اخیر نرخ حمل و نقل، نفت روسیه چندان ارزان به نظر نمی رسد. علاوه بر این، زمان سفر از خاور دور روسیه به هند یک ماه است، در مقایسه با یک هفته لازم برای یک محموله از خاورمیانه.
 
منابع روز پنجشنبه به رویترز گفتند که در ماه سپتامبر، انتظار نمی رود پالایشگاه های هندی نفت خام ESPO را از روسیه خریداری کنند، زیرا نرخ حمل و نقل بالاتر رفته‌است.
 
پالایشگاه های هند ترجیح می دهند به جای ESPO روسیه، نفت خام را از آفریقا و خاورمیانه خریداری کنند.
 
این تغییر در خرید هند تنها چند ماه پس از پیشی گرفتن روسیه از عربستان سعودی و تبدیل شدن به دومین تامین کننده بزرگ نفت خام هند در اوایل سال جاری رخ می دهد.
 
در نتیجه عدم بارگیری ESPO برای هند در این ماه، حجم بیشتری از این گرید احتمالاً به چین خواهد رفت، که بسیار نزدیکتر به بنادر صادرات نفت خاور دور روسیه است.

لینک کوتاه
هند نفت روسیه کاهش نفت روسیه گران

اخبار مرتبط

نظرات شما