عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت به جای فضاسازی درباره تشکیل وزارت بازرگانی بهتر است به اقدامات لازم در حوزه تنظیم و کنترل بازار در این حوزه بپردازد.

به گزارش نسیم اقتصاد، علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد احیای وزارت بازرگانی، با اشاره به تأثیر این وزارتخانه بر تنظیم بازار و واردات محصولات اساسی، اظهار کرد: واقعیت آن است که هنوز مشخص نیست آیا وزارت بازرگانی می‌خواهد بخش تجارت خارجی را بر عهده گیرد یا خیر؟ اما اگر قرار باشد بحث تجارت خارجی را وزارت بازرگانی بر عهده گیرد، عملاً تشکیل وزارت واردات است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: با تشکیل وزارت بازرگانی در بحث تجارت خارجی تولید دچار آسیب می‌شود که در نهایت این موضوع منجر به گسترش بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری خواهد شد.
 
سلیمی با اشاره به اینکه هدف دولت از تشکیل وزارت بازرگانی مشخص نیست، بیان کرد: هم اکنون وزارت بازرگانی بخش داخلی وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده دارد و هنوز مشخص نیست که دولت همه 2 بخش را به این وزارتخانه می‌خواهد انتقال بدهد یا خیر.
 
وی یاد آور شد: دولت به جای فضاسازی درباره تشکیل وزارت بازرگانی بهتر است به اقدامات لازم در حوزه تنظیم و کنترل بازار در این حوزه بپردازد. تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی کمکی به کنترل قیمت‌ها نخواهد کرد و واردات را افزایش خواهد داد.
 
سلیمی افزود: تاکنون چندین بار درباره لزوم کنترل قیمت‌ها و وضعیت بازار انتقاداتی توسط نمایندگان مطرح شده و بنابراین باید دولت نظارت خود را تقویت کند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مجلس در دوره‌های مختلف چندین بار با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده است، گفت: تکلیف این موضوع کاملاً مشخص است بنابراین نباید با فضاسازی به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی باشیم.
 
وی تصریح کرد: وزارت صمت بعد از گذشت 10 تا 11 سال هنوز اساسنامه ندارد بنابراین با این وجود چطور می‌توان قضاوت کرد که مجموعه صمت موفق بوده یا خیر. تشکیل مجدد وزارت بازرگانی صرفاً منجر به بزرگ شدن بدنه دولت، ناهماهنگی در سیاست گذاری ها، ایجاد بستر فساد و رانت، هزینه تراشی‌های جدید و روان شدن فرایند واردات به کشور می‌شود.

لینک کوتاه
دولت وزارت بازرگانی بازار کنترل

اخبار مرتبط

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما