وزیر نفت ایران و سرپرست وزارت انرژی ازبکستان برای همکاری در بخش‌های مختلف انرژی توافق کردند، موضوعی که به گفته کارشناسان حوزه انرژی می تواند گلوگاهی برای توسعه روابط بین المللی ایران با سایر کشورها باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، جواد اوجی - وزیر نفت ایران با عظیم احمد خوجه‌اف - سرپرست وزارت انرژی ازبکستان دیدار داشتند؛ در این دیدار تأمین فرآورده‌های مورد نیاز ازبکستان اعم از ال‌پی‌جی، سوخت جت، نفت کوره، میعانات گازی و ...، توسعه بعضی میدان‌های هیدروکربوری ازبکستان از سوی شرکت‌های توانمند ایرانی، استفاده از خدمات حفاری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بالادستی ازبکستان بررسی شد.
 
امضای تفاهم‌نامه برای همکاری در بخش‌های مختلف انرژی
 
همچنین بررسی ایجاد شرکت‌های مشترک در بخش‌های مختلف صنعت نفت، ارتقا و بازسازی پالایشگاه‌های ازبکستان با استفاده از توان فنی شرکت‌های ایرانی (ازبکستان دو پالایشگاه نسبتاً کوچک بخارا و فرغانه را در اختیار دارد) دیگر محور این مذاکرات بوده است.در نهایت نیز  برای همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف انرژی تفاهم‌نامه امضا شد.
 
طبق اعلام وزارت نفت، هیات عالی‌رتبه ایران و ازبکستان در این دیدار در زمینه اجرای مشترک طرح‌های پتروشیمی در ایران، انجام فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشاف در حوزه نفت و گاز، عرضه محصولات پتروشیمی ایران در ازبکستان، مبادله نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تحقیق مشترک برای توسعه و تجاری‌سازی کاتالیزورها و مواد شیمیایی برای کارخانه‌های پتروشیمی، ارائه کمک‌های مالی و حمایت از همکاری‌های بانکی برای توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در هر دو کشور، تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز، همکاری در زمینه ایجاد و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و تبادل دانش در حوزه صنایع شیمیایی نفت و گاز و تربیت نیروی انسانی ماهر در صنعت نفت به توافق رسیدند.
 
ایران آماده همکاری‌های مطلوب در حوزه انرژی با ازبکستان است
 
سید ابراهیم رئیسی- رئیس‌جمهوری  هم در جریان این دیدار با اشاره به گفت‌وگوی وزیران نفت و ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور ابراز امیدواری کرد گام‌های خوبی برای توسعه روابط در حوزه انرژی برداشته شود. امضای اسناد جلوه خوبی از اراده دو کشور برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف است.
 
به گفته وی  آمادگی داریم با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همکاری‌های خوبی در حوزه انرژی با ازبکستان داشته باشیم.
 
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه با اراده‌ای که در سطح سران دو کشور وجود دارد می‌توان سطح روابط تجاری تهران - تاشکند را از 500 میلیون دلار فعلی سه تا چهار برابر افزایش داد، از آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی و توسعه همکاری‌های ایران و ازبکستان خبر داد.
 
شاهد توسعه روابط اقتصادی و تجاری خواهیم بود
 
جهانبخش امینی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - در این باره ضمن اهمیت توسعه روابط بین المللی ایران در حوزه انرژی به ایسنا، گفت: باتوجه به اینکه اراده دولت بر این است که مراودات اقتصادی خود را نسبت به گذشته افزایش دهد و در حوزه روابط اقتصادی نیز به دنبال توسعه است، اظهار کرد: اینگونه توافقات که با اراده دو طرف اتفاق می افتد، منجر به پیشرفت روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: قطعا در همین راستا نیز زمانی که اراده دولت حمایت از این بخش است، سرمایه گذاری ها نیز توسعه می یابد و این مساله منجر به این خواهد شد که نسبت به گذشته سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران افزایش پیدا کند.
 
این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه باتوجه به تمایل هر دو کشور برای توسعه روابط شاهد هم افزایی در تبادلات، اقتصادی، تجاری و حتی سرمایه گذاری خواهیم بود، گفت: هرچند که برخی از کشورها به دلایلی مایل به تحقق این مساله نیستند، اما این اقدامات خیلی از برنامه های دشمنان را خنثی می کند و منجر به توافقات خوبی نیز می شود.
 
امینی با بیان اینکه قطعا این مساله منجر به توسعه روابط ایران با سایر کشورها نیز خواهد شد، اظهار کرد: زمانی که کشورهای دیگر شاهد هستند که ایران در بخش تبادلات تجاری و اقتصادی با همسایگان مصمم است انگیزه پیدا می کنند و با خیال راحت تری وارد این مذاکرات و این تفاهم نامه ها خواهند شد.
 

لینک کوتاه
انرژی ایران ازبکستان وزیر نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما