روز گذشته برای نخستین مرتبه پای شاهین به بورس کالا باز شد اما خریدار آنچنانی نداشت، اتفاقی که یک کارشناس دلیل آن را حذف تقاضای کاذب و مشارکت خریدار واقعی میداند.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، روز گذشته  100 دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا  با قیمت پایه 304 میلیون تومان برای تحویل 23 مهر 1401 در بورس کالای ایران عرضه شد که 39 دستگاه مورد معامله قرار گرفت. خریداران ملزم به واریز 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و 2 درصد مالیات شماره گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ 42 میلیون و 34 هزار و 465 ریال به ازای هر خودرو (شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ 38 میلیون و 137 هزار و 465 ریال و خدمات مرتبط با شماره گذاری و پلاک به مبلغ 3 میلیون و 897 هزار ریال) بودند.
 
در این راستا، محمد یونس حیدری، کارشناس بازار سرمایه درمورد تقاضای کم این خودرو به ایسنا توضیح داد: واقعیت این است که در بورس کالا مصرف کننده نهایی برای کالاها وجود دارد و این مصرف کننده میداند که باید قیمت واقعی را پرداخت کند، درواقع مصرف کنندگان واقعی برای خرید خودرو از بورس کالا اقدام میکنند، زیرا میدانند که باید بهای واقعی خودرو را پرداخت کنند. معمولا در این فرایند متقاضی کمتری وجود دارد و شاهد تقاضای کاذبی که در وزارت صمت وجود دارد نیستیم. در این فرایند 10 درصد مبلغ باید واریز شود و به همین دلیل مانند قرعه کشی خودرو، کسی بی هدف ثبت نام نمیکند.
 
وی به این سوال که آیا خرید خودرو از بورس به مرور جایگزین روش‌های دیگر خرید خودرو می‌شود یا خیر، پاسخ داد: متاسفانه مردم در ایران به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه میکنند، اما اگر به خودرو به عنوان کالای مصرفی نگاه شود نه کالای سرمایه‌ای،   ترجیح این است که خودروها از شرکت‌های تولیدکننده خریداری شود  و بهترین جا برای این کار بورس کالا است.

لینک کوتاه
شاهین بورس کالا خودرو

اخبار مرتبط

شاهین جدید بازار ایران!

شاهین جدید بازار ایران!

گروه خودروسازی سایپا جدیدترین محصولات خود را به نمایشگاه محیط زیست تهران آورد و در این... 21 اسفند 1402

نظرات شما