کارشناس امور مالیاتی گفت: مهم‌ترین نتیجه تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری ایجاد شفافیت است. به دلیل آنکه هر تراکنشی الزاما به فعالیت تجاری مربوط نخواهد بود و ممکن است بابت دریافت دستمزد ماهیانه یا فروش منزل و خودرو و ... انجام شده باشد که مالیات آن‌ها پیش از واریز به حساب بانکی کسر می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، سیاوش غیبی‌پور، کارشناس امورمالیات در گفت‌وگو با ایبِنا درباره تفکیک حساب‌های تجاری و غیر تجاری گفت: مودیان در اجرای ماده 169 مالیات‌های مستقیم و تکمیل زنجیره اثبات ادعا و اجرای ماده 97 (درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرارگرفته باشند، خواهد بود) با مشکل روبرو می‌شوند، زیرا تفکیک کارکرد شخصی یا فعالیت تجاری امکان‌پذیرنیست، به همین دلیل وقتی به تراکنش‌ها می‌رسند، تفکیک آن‌ها مشخص نمی‌کرد که به فعالیت شخصی ارتباط دارد یا اینکه فعالیت تجاری را در بر می‌گیرد.
 
وی درباره بررسی‌های مودی برای تفکیک فعالیت تجاری و شخصی اضافه کرد: مودی برای بررسی این موضوع به دو دلیل باید زمان زیادی را صرف می‌کرد. اولین دلیل آن در دسترس نبودن آمار و اطلاعات است و دومین هم به دراختیار نبودن ابزار دقیق جهت انجام این کار برای کارشناس مربوط می‌شود.
 
این کارشناس مالیات در این خصوص یادآور شد: مهم‌ترین نتیجه تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری ایجاد شفافیت است. به دلیل آنکه هر تراکنشی الزاما به فعالیت تجاری مربوط نخواهد بود و ممکن است بابت دریافت دستمزد ماهیانه یا فروش منزل و خودرو و ... انجام شده باشد که مالیات آن‌ها پیش از واریز به حساب بانکی کسر می‌شود یا تراکنشی که فرضا در اثر واریز پول پدر برای فرزندش انجام شده، یکی از همین موارد است. اجرایی شدن تفکیک تراکنش سبب خواهد شد تا این موارد کنار گذاشته شود و زنجیره مالیاتی توسط افرادی که فعالیت‌های تجاری دارند و مالیات آن‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده و در لیست رسیدگی هستند، تکمیل شود.
 
غیبی پور در ادامه تاکید کرد: پس از تکمیل این زنجیره فرایند رسیدگی و مراحل دادرسی مالیاتی به راحتی انجام می‌شود. باید این نکته را هم مورد توجه داشت که درنتیجه انجام این کار از میزان فرار مالیاتی کاسته خواهد شد و این بخش بسیار مهمی است. با هماهنگی که سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی انجام داده، امکان جدا ساختن حساب شخصی و حساب تجاری از هم ساده‌تر شده است. برفرض یک پزشک از اداره حقوق می‌گیرد، این پول وارد حساب شخصی او می‌شود، اما درصورتیکه همان پزشک در گوشه‌ای از شهر دارای مطب شخصی باشد، درآمدی که بایت آن به دست می‌آورد، وارد حساب تجاری خواهد شد.

لینک کوتاه
تفکیک حساب تجاری از غیرتجاری شفافیت