به گفته رسانه‌های خارجی توافق هسته‌ای جدید ایران یک احتمال مشخص است و می تواند خبر خوبی برای جهانی باشد که با کمبود نفت و گاز مواجه است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نفت در سال جاری و مواجه شدن چندین کشور در سراسر جهان با کمبود نفت و گاز، ایالات متحده و دیگر قدرت های بزرگ به دنبال تضمین عرضه نفت و در عین حال تغییر اتکای خود به روسیه هستند. این یکی از عواملی است که باعث شده ایالات متحده در موضع خود در مورد توافق هسته ای جدید تجدید نظر کند تا ایران بتواند صادرات نفت در مقیاس بزرگ را از سر بگیرد.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال 2018 از توافق قبلی خارج شد که باعث تحریم نفت کشور شد اما طولی نکشید که با آغاز بحران انرژی در سال گذشته درآمد نفتی کشور افزایش یافت و تحریم‌های آمریکا روی هوا رفت. در ماه‌های اخیر، کشورهای بیشتری آشکارا تحریم‌های آمریکا را در مواجهه با ناامنی انرژی نادیده گرفته‌اند که منجر به افزایش 580 درصدی درآمد نفت و میعانات کشور از مارس تا ژوئیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است.
 
تقویت مجدد صنعت نفت ایران می تواند تغییرات گسترده ای در چشم انداز نفت جهان ایجاد کند. تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت PVM Oil Associates در لندن گفت:" اگر ایران بازگردد و بشکه‌های نفت تامین شود، اوپک به راحتی می‌تواند 30.5 میلیون بشکه در روز تولید کند."
 
وی افزود:"بر اساس این سناریو، مدل من نشان می دهد که برنت در نیمه دوم سال 2023 به 65 دلار در هر بشکه کاهش می یابد."
 
معرفی مجدد نفت ایران به بازار همچنین به انحراف وابستگی به هر یک از قدرت‌های نفتی کمک می‌کند، زیرا تحریم‌های نفتی روسیه، ایالات متحده را مجبور کرد تا در ماه‌های اخیر برای عرضه نفت بیشتر به عربستان سعودی روی بیاورد. انتشار نفت ایران قیمت نفت را رقابتی تر می کند و به این معنی خواهد بود که عربستان سعودی و عراق دیگر دو قدرت نفتی مسلط در منطقه خاورمیانه نخواهند بود.
 
ایران در ماه های اخیر به تدریج ذخایر نفت خود را افزایش داده است و در صورت دستیابی به توافق، آماده صادرات است. به گفته شرکت رهگیری کشتی Kpler، حدود 93 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران در کشتی‌های خلیج فارس وجود دارد، اگرچه برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که این میزان ممکن است نزدیک به 60 تا 70 میلیون بشکه باشد. به گفته کپلر، ذخایر نفت خشکی دیگری نیز در حدود 48 میلیون بشکه وجود دارد. ایران در موقعیتی قوی قرار دارد تا وارد بازاری شود که به شدت به دنبال جایگزینی عرضه نفت روسیه است و آماده است تا عنوان خود را به عنوان یک غول نفتی پس بگیرد.

لینک کوتاه
ایران بحران جهانی انرژی نفت ۶۵ دلاری

اخبار مرتبط

نظرات شما