مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: کاهش 100 لیتری اعتبار کارت‌های سوخت 3000 تومانی، هیچ تاثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودروهای شخصی ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از صداوسیما، جلیل سالاری اظهار داشت: در حال حاضر 19 میلیون خودروی سواری در کشور داریم که این خودروها دارای یک سهمیه 60 لیتری با قیمت هزار و 500 تومان هستند که قابلیت ذخیره سازی تا 9 ماه را دارد.
 
وی افزود: در کنار این سهمیه اصلی، یک اعتبار سوخت هم برای کارت‌های خودروهای شخصی ایجاد کرده‌ایم که بین مردم به همان بنزین آزاد و یا 3 هزار تومانی مشهور است با ظرفیت 250 لیتر که در صورت استفاده نشدن، این اعتبار از بین می‌رود.
 
سالاری ادامه داد: از سال 1386 که ما نظام سهمیه بندی سوخت را اجرا کرده‌ایم این اعتبار متفاوت بوده و بسته به شرایط موجود تغییر کرده است. مثلاً در یک سال‌هایی 500 لیتر بوده و در سال‌هایی هم 300 لیتر و حالا با پایش سامانه هوشمند سوخت و داده‌هایی که ما جمع آوری کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که ظرفیت اعتبار بنزین با نرخ آزاد و 3 هزارتومانی را به 150 لیتر برای هر کارت سوخت خودروی شخصی کاهش دهیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند این اتفاق در حالی انجام شده است که در تمام جایگاه‌های سوخت کشور، کارت جایگاه دار هم وجود دارد و مردم به راحتی می‌توانند سوخت مورد نیاز خود را در جایگاه‌های سوخت دریافت کنند.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مقدر مصرف بنزین در زمان پیک را حدود 105 میلیون لیتر در نظر بگیریم، حدود 54 میلیون لیتر بنزین با سهمیه اول یعنی همان بنزین یک‌هزار و 500 تومانی مصرف می‌شود و حدود 51 میلیون لیتر با نرخ دوم و آزاد یعنی همان بنزین 3 هزار تومانی مصرف می‌شود.
 
سلاری ادامه داد: مهم‌ترین دلایل این کاهش 100 لیتری از اعتبار کارهای سوخت، مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی است به طوری که در همان لحظات ابتدایی که سهمیه هر ماه کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، ظرف مدت یک هفته تمام اعتبار سوخت کارت‌ها در مناطق مرزی تخلیه می‌شود.
 
به گفته سالاری، این در حالی است که طبق آمارها باید یک خودرو برای اینکه بتواند تمام اعتبار سوخت خود را مصرف کند، یک پیمایش 3 هزار کیلومتری داشته باشد که عملاً این موضوع نشدنی است و از طرفی برای توزیع عادلانه سوخت در سراسر کشور این اتفاق امری ضروری است.
 
وی در پایان گفت: مردم باید دقت داشته باشند که در مرز هشدار مصرف سوخت بنزین قرار گرفته‌ایم و این زنگ خطری است برای آنکه دوباره کشورمان به یک کشور وارده کننده بنزین تبدیل شود.
 
 

لینک کوتاه
سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی همچنان پابرجاست وارده کننده بنزین