عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: این روش عرضه، بازار خودرو را به سمت شفافیت و رقابت سوق می‌دهد.

به گزارش نسیم اقتصاد، «محسن علیزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به عرضه‌های خودرو در بورس کالا پس از مصوبه شورای‌عالی بورس اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه همین چند عرضه اخیر خودرو در بورس کالا نشان داد که با کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری، منافع مصرف‌کننده نهایی نیز در کنار تولیدکننده حفظ می‌شود چراکه قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا ارزان‌تر از قیمت همان خودروها در بازار آزاد کشف شد و مصرف‌کنندگان توانستند خودرو را در مکانیسمی شفاف و عادلانه و با قیمت بهتر خریداری کنند.
 
وی با اشاره اینکه بورس کالا، بسترساز عرضه و تقاضای کالا و معاملات شفاف است، تصریح کرد: سازوکارهای بورس کالا دورنمای روشنی را در اختیار سیاست‌گذار قرار می‌دهد که می‌تواند بر مبنای واقعیت‌های موجود در معاملات، سیاست‌ها و تصمیم‌های درست و روشنی اتخاذ کند.
 
علیزاده با بیان اینکه قیمت خودروهایی همچون فیدلیتی، دیگنیتی و هایما که در بورس کالا عرضه شدند در قیاس با بازار آزاد فاصله چشمگیری دارد، گفت: به طور مثال، قیمت هر یک از این خودروهای عرضه شده در بورس کالا نزدیک 100 تا 200 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد هستند؛ این در حالی است که این وضعیت به نفع مصرف‌کننده نهایی است و ادامه آن به تعدیل قیمت و تعادل بیشتر بازار کمک می‌کند.
 
عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در بلندمدت علاوه بر حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به سود صنعت خودرو خواهد بود، گفت: سازوکارهای شفاف در بورس کالا مسیرها و بسترهای رانت‌زا را مسدود می‌کند و در یک بستر شفاف و رقابتی را برای سیاست‌گذاری فراهم می‌کند. وقتی قرار نیست خودرو به صورت دستوری تعیین قیمت شود، سود اصلی به بخش تولید می‌رسد و انگیزه برای تولید بیشتر و با کیفیت تر افزایش می‌یابد و کل صنعت خودرو از این رویه منتفع می‌شود.
 
وی در پایان افزود: برخلاف برخی سوءتفاهم‌ها مبنی بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به معنای دادن مجوز افزایش قیمت‌هاست، اما تجربه اخیر به‌وضوح نشان داد استمرار عرضه‌ها در بورس به ثبت قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی پایان می‌دهد.
 

لینک کوتاه
شفافیت و رقابت بازار خودرو بورس کالا

اخبار مرتبط

نظرات شما