وزیر نفت با بیان اینکه به کوری چشم دشمنان صادرات نفت انجام می شود، گفت: اگر به دنبال مذاکرات برجام بودیم در تامین امنیت انرژی با مشکل مواجه می شدیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، جواد اوجی در مراسم رسمی بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح های وزارت نفت در خوزستان که امروز، 4 شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ما در حال تولید نفت هستیم و امنیت را در خوزستان و دیگر مناطق در حال تولید می بینیم.
 
وی با بیان اینکه وزارت نفت سال سختی را پشت سر گذاشت، افزود: در بدو شروع دولت در شهریورماه 1400 با بررسی اولیه متوجه شدیم که با یک کسری گاز 250 میلیون متر مکعبی در شروع فصل سرما به واسطه عدم سرمایه گذاری دولت قبلی مواجه خواهیم شد.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه در دولت قبل بحث های سرمایه گذاری به تحریم ها گره زده می شد، گفت: در شروع دولت سیزدهم 460 هزار میلیارد تومان کسری بودجه تا پایان سال داشتیم که براساس درآمد حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی برنامه ریزی شده بود و عمده تامین این بودجه بر عهده وزارت نفت بود.
 
اوجی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فروش نفت و میعانات، عنوان کرد: به همت کارکنان صنعت نفت خوشبختانه با بازاریابی که در کشورها و قاره های مختلف انجام شد توانستیم صادرات را افزایش دهیم و معوقات درآمدهای ارزی را وصول کنیم که کمک بزرگی به دولت یرای تامین منابع ارزی بود.
 
وی با بیان اینکه وزارت نفت به تکالیف خود در بودجه 1400 عمل کرد، افزود: در تامین امنیت انرژی نیز توانستیم سطح ذخایر کشور را 25تا 30 درصد افزایش دهیم و در این زمینه باید گفت که اگر در زمستان قطعی گاز و در تابستان خاموشی برق نداشتیم به همت همه کارکنان صنعت نفت و گاز کشور بود.
 
وزیر نفت بیان کرد: امروز ظرفیت تولید نفت در میادین خوزستان نزدیک به 3 میلیون بشکه در روز است و همچنین بخشی از تولید گاز کشور در این استان رقم می خورد.
 
اوجی با بیان اینکه اگر به دنبال سرنوشت مذاکرات برجام بودیم زمستان پارسال مردم با مشکل کمبود گاز مواجه می شدند، گفت: خط مقدم جبهه جنگ، حوزه صنعت نفت و گاز کشور است که دشمن در این زمینه قصد دارد درآمدهای ارزی کشور را متوقف کند اما تاکنون موفق نبوده است.
 
وی ادامه داد: در آغاز دولت دشمن برنامه ریزی کرد تا به جایگاه های سوخت حمله سایبری کند و در آبان ماه، 4400 جایگاه سوخت را از مدار فعالیت خارج کرد. در ساعات اولیه با تلاش انجام شده توانستیم 700 جایگاه کلیدی را در کشور به مدار فعالیت بازگردانیم و تا پایان شب توانستیم 1200 جایگاه را فعال کنیم.
 
وزیر نفت گفت: کارهای جهادی صنعت نفت دشمن را مایوس کرده است. در این زمینه اگر به دنبال مذاکرات برجام بودیم در تامین امنیت انرژی با مشکل مواجه می شدیم.
 
اوجی ادامه داد: 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای پروژه های اولویت دار وزارت نفت نیاز است تا کشور بتواند از واردات فراورده های نفتی تقریبا بی نیاز شود.
 
وی با اشاره به توان مالی بانک ها و هلدینگ های اقتصادی داخل کشور گفت: امروز هیچ پروژه ای مثل نفت و گاز و پتروشیمی سودآور نیست و با شراکت بانک ها و هلدینگ های اقتصادی طی یکسال اخیر نزدیک به 100 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم نامه در بخش های بالادست و پایین دستی منعقد شده است.
 
وزیر نفت عنوان کرد: برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه صنایع نفت و گاز، اشتغالزایی به همراه دارد و می تواند تحولات بسیار خوبی را در استان خوزستان و استان های مجاور ایجاد کند.
 
اوجی با بیان اینکه به کوری چشم دشمنان صادرات نفت انجام می شود، گفت: در سفرهای استانی دولت، حدود 120 هزار میلیارد تومان برای پروژه هایی که سالیان درازی بلاتکلیف مانده بود از سوی دولت در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: همچنین در قالب سفرهای استانی دولت حدود 14 هزار میلیارد تومان پروژه های مسئولیت های اجتماعی در کشور توسط وزارت نفت اجرایی خواهد شد که 50 درصد از آن مربوط به استان خوزستان است.

لینک کوتاه
صادرات نفت وزیر نفت واردات فراورده های نفتی

اخبار مرتبط

نظرات شما