با حمایت کشورهای بیشتر از اظهارات عربستان درباره احتمال ضروری بودن کاهش عرضه نفت اوپک پلاس، جبهه متحد اوپک برای اقدام احتمالی قدرت بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، ظرف مدت 48 ساعت پس از اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که اعلام کرد اوپک ممکن است لازم باشد تولید نفت را محدود کند، اعضای این گروه شامل عراق، الجزایر، کویت، گینه استوایی و ونزوئلا با انتشار بیانیه‌هایی، حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام کردند. لیبی و کنگو هم روز پنج شنبه به جمع حامیان این پیشنهاد پیوستند.
 
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: بازار معاملات آتی نفت گرفتار دور باطل خود ساخته نقدینگی بسیار اندک و نوسان بسیار شدید شده است و هزینه مدیریت ریسک برای فعالان بازار را گران کرده است. قیمت‌ها بر اساس اخبار بدون مدرک که درباره نابودی تقاضا وجود داشته و سردرگمی درباره تحریمها، بایکوت و سقف قیمت که از سوی آمریکا برای نفت روسیه پیشنهاد شده، سقوط کرده‌اند.
 
این شاهزاده سعودی گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، آماده کاهش تولید به منظور برگرداندن دو طرف بازار به تعادل هستند. پیامهای حمایت از بغداد تا کاراکاس ظاهر شدند.
 
این اظهارات عربستان سعودی که از سوی آمریکا برای کمک به پایین بردن قیمتهای بنزین از طریق افزایش تولید، تحت فشار قرار دارد، معامله‌گران نفت را غافلگیر کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ماه میلادی گذشته با امید به متقاعد کردن سعودی‌ها برای تولید بیشتر نفت، به عربستان رفت اما ریاض و متحدانش با تصویب افزایش تولید تنها 100 هزار بشکه در روز نفت برای سپتامبر، واکنش نشان دادند.
 
اوپک پلاس با چشم انداز بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی روبروست و همزمان، تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه، عرضه نفت این کشور را کاهش خواهد داد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، شفافیت در این باره روز پنجم سپتامبر حاصل می‌شود که وزیران گروه اوپک پلاس دیدار می‌کنند.
 
نفت برنت روز پنج شنبه با دو سنت کاهش، 101 دلار  و 19 سنت در هر بشکه بود و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 35 سنت کاهش، 94 دلار و 56 سنت در هر بشکه معامله شد.

لینک کوتاه
کشورهای اوپک کاهش تولید عربستان

اخبار مرتبط

نظرات شما