قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه درپی نگرانی ها نسبت به مختل شدن صادرات روسیه و کاهش تولید اوپک پلاس که محدودیت عرضه را تشدید خواهد کرد، افزایش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با 59 سنت معادل 0.6 درصد افزایش، به 101 دلار و 81 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 42 سنت معادل 0.4 درصد افزایش، به 95 دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید.
 
هر دو شاخص پس از این که وزیر انرژی عربستان سعودی احتمال کاهش تولید اوپک پلاس برای پشتیبانی از قیمتها را مطرح کرد، روز چهارشنبه به بالاترین حد سه هفته اخیر صعود کردند. همچنین با ادامه مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای، زمان بازگشت نفت ایران به بازار جهانی نامعلوم مانده است.
 
تحلیلگران گروه مالی سیتی در یادداشتی نوشتند: نفت برنت به دنبال اظهارات مقامات سعودی که تمایل آنها برای حمایت از قیمت ها از طریق کاهش تولید اوپک پلاس را نشان داد، به بالای 100 دلار در هر بشکه بهبود پیدا کردند. با این حال در شرایطی که مذاکرات برای دستیابی به توافق برای احیای توافق هسته‌ای ایران ادامه دارد و وخامت دورنمای اقتصادی، اوپک پلاس برای این که بخواهد کاهش تولید را توجیه کند با ابهاماتی مواجه است.
 
در آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است، شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد بعضی از واحدهای پالایشگاه خود در وایتینگ ایندیانا را در پی وقوع یک آتش سوزی در روز چهارشنبه، تعطیل می‌کند. این پالایشگاه به ظرفیت 430 هزار بشکه در روز، تامین کننده مهم سوخت برای مرکز آمریکا و شهر شیکاگو است.
 
محمد الفارس، وزیر نفت کویت اعلام کرد تولید نفت این کشور طبق توافق اوپک پلاس، به 2.811 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. وی در ادامه افزود: سال‌ها عدم سرمایه گذاری، به ظرفیت مازاد تولید جهانی محدود، منتهی شد و بازارها را نوسانی کرد. کویت به حمایت از تلاش‌ها برای ثبات بازارهای نفت از طریق اوپک پلاس، ادامه می‌دهد.
 
منابع آگاه در اوپک به رویترز گفتند: کاهش تولید احتمالی اوپک پلاس ممکن است فوری نباشد و احتمالا با بازگشت ایران به بازارهای جهانی مصادف می‌شود.
 
کاهش ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا، از روند صعودی قیمت ها پشتیبانی کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت در هفته منتهی به 19 اوت، به میزان 3.3 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به 421.7 میلیون بشکه رسیده است که بزرگتر از کاهش 933 هزار بشکه‌ای است که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند.
 
بر اساس گزارش رویترز، با این حال، کاهش کمتر از حد انتظار ذخایر بنزین، تاثیر مثبت کاهش ذخایر نفت را تا حدودی تعدیل کرد. ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت، به میزان 27 هزار بشکه کاهش یافت در حالی که تحلیلگران، کاهش این ذخایر به میزان 1.5 میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

لینک کوتاه
روند صعودی نفت بازار جهانی