نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: خرید لوازم خانگی اولویت دوم و سوم مردم است و اولویت اصلی‌شان در حال حاضر نیست. ما از بابت کمبود کالا مشکلی نداریم و کالا در تمامی مدل‌ها موجود است اما تا حدی استقبالی از طرف خریداران وجود ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدحسین اسلامیان در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به رکود موجو در این بازار، گفت: در حال حاضر رکود بسیار شدیدی در بازار لوازم خانگی حاکم است. مشکل کالایی وجود ندارد زیرا کالا به تعداد زیاد در سطح انبارها و عرضه وجود دارد اما با توجه به قدرت خرید مردم، می‌توان گفت خرید لوازم خانگی اولویت دوم و سوم مردم است و اولویت اصلی‌شان در حال حاضر نیست. ما از بابت کمبود کالا مشکلی نداریم و کالا در تمامی مدل‌ها موجود است اما تا حدی استقبالی از طرف خریداران وجود ندارد.
 
وی گفت: با توجه به این که قدرت اقتصادی و قدرت خرید مردم ضعیف شده و پایین آمده و کالاها هم به دلیل گرانی مواد اولیه، حامل‌های انرژی و دستمزد که از مولفه‌های تولید هستند، گران قیمت می‌شوند و از طرفی تورمی که وجود دارد، باعث شده در بخش لوازم خانگی هم این تورم را در سال‌های اخیر شاهد باشیم؛ البته تورم تا حدی ناشی از قیمت‌های جهانی نظیر حمل و نقل، قیمت مواد اولیه جهانی است و تا حد دیگری متاثر از حقوق و دستمزد و مالیات بر تولید و مواردی از این قبیل سبب شده است که قیمت تمام شده کالا بالا شود و از طرفی قدرت خرید پایین باشد و بالطبع خرید کالا برای مصرف کنندگان روز به روز سخت‌تر خواهد شد.
 
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص عوامل موثر بر افزایش تقاضا گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی در بخش لوازم خانگی هستند که با شرایط خاص و قسطی و 1-2 ساله می‌فروشند که می‌تواند به نحوی تا حدودی از رکود اوضاع را درآورد اما باز هم در نهایت بازپرداخت همین‌ها هم مقداری سخت است.
 
اسلامیان با اشاره به متناسب بودن نیازهای بازار با سلیقه مردم، گفت: در بخش لوازم خانگی و بویژه یخچال فریزرهای ساید که حجیم نباشند، ما تولید داریم و از یخچال 7 فوت تا ساید بای ساید در بازار داریم و متناسب با هر نیازی کالا وجود دارد و از این بابت مشکلی نداریم و گران بودن کالا و پایین بودن قدرت خرید سبب رکود شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در 4-5 سال اخیر که ما منع واردات داشتیم، برخی شرکت‌های ایرانی زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده و کالای باکیفیت را تولید می‌کنند. مقداری از نیاز بازار هم بصورت کوله‌بری و ته‌لنجی تامین می‌شود که هرکسی بخواهد می‌تواند این کالاها را هم بگیرد که خارجی هستند، البته فاقد گارانتی هستند و بطور کلی نیاز افراد در زمینه لوازم خانگی تامین می‌شود. کیفیت محصولات ایرانی نسبت به سال‌های قبل بسیار تغییر کرده است و توانستند خود را تا سطح مطلوبی بالا بیاورند اما با این حال با بالاترین نقطه فاصله در دنیا دارند و این بر کسی پوشیده نیست که در سطح اول نیستیم اما فاصله با تولیدات روز دنیا آن قدر نیست که کیفیت ما نامطلوب باشد و افراد با خرید کالای ایرانی از شرکت‌های معتبر می‌توانند نیاز خود را برآورده کنند.
 
وی در پایان پیش بینی خود از آینده بازار لوازم خانگی این گونه توصیف کرد: من فکر می‌کنم اگر حمایت‌های دولت از تولیدکننده ایرانی تداوم پیدا کند و در عین حال، قسمتی که نیاز است کالای خارجی عرضه کنیم که کیفیت و کمیت تولید داخلی مشابه آن را نداریم، با واردات هدفمند، هوشمند و با گارانتی همراه کنیم، بازار بهتری خواهیم داشت. کما اینکه رقابت میان تولیدکنندگان ایرانی و کالاهای خارجی باعث می‌شود که سطح کمی و کیفی کالاها بالاتر رفته و میزان رضایتمندی مصرف کنندگان روزبروز بیشتر شود.

لینک کوتاه
خرید لوازم خانگی تشدید رکود = بازار