سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، افزایش صادرات نفت و رکوردشکنی در تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی را از دستاورد های دولت سیزدهم خواند و اظهار داشت:  تولید نفت ایران در نخستین ماه از سال 2022 میلادی با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی، با افزایشی 21 شبکه ای همراه بوده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، احمدراستینه هفشجانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره اقدامات دولت سیزدهم در حدود یک سال گذشته گفت: رویکرد دولت در یک سال گذشته و در بخش‌های مختلف متفاوت بوده است. دولت در توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه بسیار خوب عمل کرد و در ارتقای شاخص‌های توسعه در حوزه فناوری هسته‌ای با الزام به اجرای قانون، عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت سیزدهم در یک سال گذشته با توسعه روابط با کشورها و قدرت‌های نوظهور از جمله روسیه، چین و هندوستان حدنصاب جدیدی را ثبت کرد و ایجاد یک ائتلاف جدید برای خنثی‌سازی تحریم‌ها از اقدامات موثر و قابل تقدیر دولت در یک سال گذشته است.
 
نماینده مردم شهرکرد در مجلس با اشاره به توسعه بازار فروش نفت در دولت سیزدهم تصریح کرد: بازاریابی، انعقاد پیمان‌ها و توافقات جدید در حوزه نفت با کشورهای مختلف، از جمله توافق بزرگ 40 میلیارد دلاری که با روسیه به امضا رسید، نشان داد که دولت سیزدهم هدف گذاری درستی را در توسعه زیرساخت‌های حوزه نفت و انرژی در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی افزایش صادرات نفت و رکوردشکنی در تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی را از دستاورد های دولت سیزدهم خواند و اظهار داشت:  آمارهای اوپک نشان میدهد، تولید نفت ایران در نخستین ماه از سال 2022 میلادی با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی، با افزایشی 21 هزار بشکه‌ای به بالای2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.
 
راستینه گفت: این میزان تولید بعد از اجرای کامل بازگشت تحریم‌ها به اقتصاد ایران و با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در کنار این افزایش تولید، قیمت نفت خام سنگین ایران که یکی از نفت‌های شاخص در قیمت‌گذاری سبد اوپک به شمار می‌رود نیز رشد قیمت داشته و در نخستین ماه از سال 2022 میلادی با افزایش حدود 11 دلاری در هر بشکه همراه شده است. براساس بررسی‌های صورت گرفته درآمدهای وصولی دولت در سال 1400 به میزان 90 درصد پیش از عملکرد سال 1399 افزایش یافته‌است. همچنین پس از امضای سند همکاری 25 ساله با چین شاهد افزایش 8 برابری صادرات نفت به این کشور بودیم.
 
رئیس کمیته ورزش و جوانان فراکسیون فرهنگی با اشاره به سفرهای رییس جمهور به 31 استان در کمتر از یک سال گذشته گفت: همنشینی رییس جمهور با مردم کوچه و بازار شهرها و روستاهای مختلف کشور و لمس مشکلات آن‌ها از نزدیک، سبب شد آیت‌الله رئیسی حدنصاب جدیدی را در حضور میدانی و سرمایه اجتماعی ثبت کند.
 
راستینه با بیان اینکه دولت سیزدهم در گام نخست بهبود مسائل اقتصادی، در حذف ارز ترجیحی موفق عمل کرد، اضافه کرد: به رغم اینکه دولت در حذف ارز ترجیحی کار بزرگی انجام داد، ولی در مدیریت آن اشکالاتی وارد است که دولت باید سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، بزرگترین مسائل پیش روی دولت را فشار معیشتی دانست و اظهار داشت: دولت باید رفع این مسئله را به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود در دستور کار قرار دهد و تلاش کند با جبران هزینه‌های سنگینی که بر خانواده‌ها تحمیل شده است، قدرت خرید آنها را حفظ کند.
 
این نماینده مجلس، اراده دولت در ساخت مسکن را قابل تمجید عنوان کرد و یادآور شد: به رغم همت دولت برای ساخت و ساز مسکن، اما به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت مصالح  ساختمانی، ساز و کار لازم برای رسیدن به این هدف درست نیست و مردم که معمولاً طبقات متوسط به پایین جامعه هستند، توانایی پرداخت سهم خود را در مسکن ملی ندارند، لازم است در این حوزه دولت تدبیر لازم را انجام دهد تا به هدف ساخت یک میلیون مسکن در سال دست پیدا کند.
 
راستینه دولت سیزدهم را پرکار، باامید، پرنشاط و خادم مردم توصیف و خاطرنشان کرد: این دولت در بسیاری از شاخص‌های داخلی و خارجی بسیار موفق عمل کرد که قابل قیاس با دولت گذشته نیست و برخی از انتقادهایی که از سوی دلسوزان و کارشناسان اظهار می‌شود، درست است و امیدواریم دولت نسبت به رفع آنها اقدام کند.

لینک کوتاه
تولید صادرات نفت دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظرات شما