رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: نهاده به وفور در بازار موجود است اما دامداران برای خرید آن چالش دارند همچنین دولت نتوانستند به قول‌هایی که برای تامین نقدینگی به دامداران داده بود عمل کند و هم اکنون تولیدکنندگان دام و طیور برای تهیه نقدینگی برای خرید نهاده مشکل دارند.

به گزارش نسیم اقتصاد، احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، میزان تولید سالیانه شیر خام در کشور را حدود 11 میلیون و 200 هزار تن دانست و افزود: روزانه 30 هزار و 500 تن شیر خام در کشور تولید می‌شود.
 
به گفته وی؛ از عدد تولید سالیانه شیرخام حدود 8 میلیون تن آن جذب صنایع لبنی و بقیه آن برای تولید شیرخشک، خودمصرفی دامداران و فروش در لبنیات‌های سنتی مصرف می‌شود.
 
مقدسی در پاسخ به این پرسش که شواهد بازار حاکی از این است که بعد از افزایش نرخ لبنیات میزان مصرف این محصولات از سوی مردم کاهش پیدا کرد، آیا هم اکنون در بازار با مازاد شیرخام مواجه هستیم؟ گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای شاهد مازاد شیر خام نبودیم و همه این محصول در بازار جذب شد؛ از سوی دیگر دولت صادرات شیر خشک، کره و خامه را آزاد و عوارض گمرکی بر این محصولات را حذف کرد.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه 10 درصد شیر تولیدی بعد از تبدیل شدن به کره، شیر خشک و خامه صادر می‌شوند، گفت: 29 کشور دنیا خریدار محصولات لبنی ما هستند که عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، امارات، قطر، عمان، آذربایجان، عربستان، کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای اروپایی جزو مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ما محسوب می‌شوند.
 
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که برخی از فعالان این حوزه بر این باورند که بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش قیمت تمام شده محصولات در ایران صادرات دیگر توجیه اقتصادی ندارد آیا شما نیز این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: دولت بعد از افزایش نرخ محصولات لبنی، عوارض صادراتی این محصولات را حذف کرد و این موضوع به ادامه روند صادرات کمک کرد و این مسئله باعث شد تولیدکنندگان داخلی رقابت‌پذیری قیمت را از دست ندهند و صادرات مختل نشود.
 
وی ارزآوری حاصل از صادرات محصولات لبنی را حدود 1 میلیارد دلار دانست و افزود: دولت برای رونق صادرات محصولات لبنی مشوق‌هایی را در نظر نمی‌گیرد این در حالیست که امروز کیفیت این فرآورده‌ها در ایران، قابلیت رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی را دارد اما دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را با تولیدکنندگان نمی‌کند.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با اشاره به افزایش 6 برابری قیمت نهاده‌های دامی، اذعان کرد: نهاده به وفور در بازار موجود است اما دامداران برای خرید آن چالش دارند همچنین دولت نتوانستند به قول‌هایی که برای تامین نقدینگی به دامداران داده بود عمل کند و هم اکنون تولیدکنندگان دام و طیور برای تهیه نقدینگی برای خرید نهاده مشکل دارند.
 
 

لینک کوتاه
حذف عوارض گمرکی صادرات محصولات لبنی دولت تامین نقدینگی دامداران

اخبار مرتبط

نظرات شما