در شرایطی که صاحبان خانه‌های خالی تا پایان مردادماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند، بررسی عملکرد درآمدهای مالیاتی کشور تا پایان تیرماه امسال حاکی از آن است که از این واحدهای مسکونی فقط 22 میلیون و 600 هزار تومان مالیات گرفته شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، سازمان امور مالیاتی اوایل ماه جاری در اطلاعیه‌ای از محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه برای سال 1400 و اعلام آن به صاحبان این خانه‌ها خبر داد.
 
این سازمان همچنین اعلام کرد که صاحبان خانه‌های خالی حداکثر تا پایان مرداد ماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند.
 
پیش از این نیز، سازمان امور مالیاتی در دی ماه سال گذشته فهرستی از اطلاعات خانه‌های خالی و مالیات آن‌ها منتشر کرده بود که براساس آن معادل 568 هزار خانه خالی شناسایی شد.
 
البته این تعداد واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی شده فقط مربوط به 9 ماهه سال گذشته بود اما فهرست جدید سازمان مالیاتی به کل سال 1400 مربوط می‌شود.
 
در این بین، از زمان اجرای قانون مالیات خانه‌های خالی در سال گذشته انتقاداتی به روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی از نحوه شناسایی و اخذ مالیات از این خانه‌ها مطرح می‌شود.
 
بدین منظور، بررسی عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور تا پایان تیرماه امسال نشان می‌دهد که در این مدت 22 میلیون و 600 هزار تومان مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه اخذ شده است. در سه ماهه ابتدایی امسال نیز 5 میلیون و 800 هزار تومان مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه دریافت شده است. 
 
طبق این گزارش، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه خواهد شد. 
 
در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. 

لینک کوتاه
مالیات خانه‌های خالی شناسایی خانه‌های خالی سامانه املاک و اسکان

اخبار مرتبط

نظرات شما