صبحانه به عقیده بسیاری مهمترین وعده غذایی محسوب می‌شود. با این حال برای ساده‌ترین شکل مصرف این وعده دست کم 543 هزار و 269 تومان باید هزینه کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، اقتصادآنلاین نوشت: به گفته بسیاری از کارشناسان، در میان وعده‌های غذایی صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. در وعده صبحانه ایرانیان معمولا محصولات لبنی نقش اصلی را بازی می کنند اما، در کنار آن‌ها دیگر خوراکی‌ها مانند چای، نان، گردو، خیار و گوجه و کره و مربا و ... نیز قرار می‌گیرد.
 
شاید لبنیات اصلی‌ترین ماده خوراکی سفره صبحانه ایرانی‌ها باشد. تصور یک سفره صبحانه ایرانی بدون لبنیات تقریبا غیر ممکن است.معمولا لبنیات استفاده شده در سفره صبحانه شامل پنیر، شیر و کره می‌شود.
 
در ابتدای ماه جاری، رئیس اتاق اصناف ایران با ارسال نامه‌ای به روسای اتاق‌های اصناف کشور تاکید کرد که عرضه محصولات لبنی مشمول طرح مردمی سازی یارانه ها با قیمت مصوب به میزان مکفی انجام شود. در این نامه با اشاره به اینکه قیمت‌های مصوب در جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و توافق انجمن صنایع لبنی و اتاق اصناف تعیین شده است، قیمت مصوب پنیرUF 400 گرمی را 37 هزار تومان، قیمت شیر بطری یک لیتر کم چرب را 18 هزار تومان و شیر نایلونی را 900 گرمی کم چرب را 15 هزار تومان اعلام کرد.
 
دیگر محصول لبنی در سفره صبحانه قرار می‌گیرد، کره است. کره قیمت مصوب ندارد و در حال حاضر هر عدد 100 گرمی آن با محدود قیمتی 25 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
 
در کنار کره معمولا عسل یا مربا قرار می گیرد. قیمت متوسط هر شیشه عسل 400 گرمی از 64 هزار 500 تا 74 هزار و 500 تومان است. در میان انواع مربا هویچ و آلبالو پر مصرف‌ترین آن‌ها در سفره صبحانه هستند. بررسی ها نشان می‌دهد، قیمت یک بسته 290 گرمی مربای هویج 16هزار و 700 و مربای آلبالو 21هزار و 800 تومان است. همچنین اگر قصد داشته باشید به سفره صبحانه در کنار پنیر، گردو نیز اضافه کنید، قیمت هرکیلوگرم آن تقریبا از 240 هزار تومان آغاز می‌شود.
 
حالا اگر هوس خوردن نیمرو در وعده صبحانه را هم کرده باشید، با توجه به قیمت مصوب 74 هزار تومان برای هر شانه 30 عددی آن، برای خرید هر عدد تخم مرغ برای طپخ نیمرو باید بیش از 2 هزار و 466 تومان پول پرداخت کنید. اگر تخم مرغ‌ها را آب پز نکنید برای درست کردن نیمرو نیاز به روغن دارید. طبق آخرین قیمت مصوب، روغن مایع آفتابگردان 810 گرمی را با قیمت 64 هزار و 800 هزار تومان تهیه کنید.
 
گوجه و خیار دیگر عضوهای سفره صبحانه ایرانی هستند، بر اساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه و تره بار، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خیار از نوع سالادی آن 4 هزار و700 تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی 9 هزار و300 تومان است.
 
چای همراه با قند یا شکر عضو جدایی ناپذیر صبحانه ایرانی هستند. در حال حاضر هر بسته چای 400 گرمی از برندهای آشنا در محدود قیمت 75 هزار تومان و براساس ابلاغ جدید وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصناف، قیمت هر کیلوگرم قند 27 هزار و 100 تومان و هر کیلوگرم شکر 23 هزار و 230 تومان برای مصرف‌کنندگان تعیین شده است.
 
نان را به عنوان آخرین عضو حاضر در سفره صبحانه بررسی می کنیم. عموما نان سنتی با اقبال بیشتری برای مصرف در سفره صبحانه مواجه است. به رغم حذف آرد یارانه‌ای برای نانوایان در پی اصلاح نظام یارنه ‌ای کشور و افزایش چند برایری قیمت گندم، تا امروز قیمت نان های سنتی نسبت به سال گذشته تغییر نداشته است و بربری با وزن چانه 600 گرم یک هزار و 800 تومان، تافتون سنتی با وزن چانه 250 گرم 900 تومان، لواش با وزن چانه 160 گرم 500 تومان و نان سنگک با وزن چانه 650 گرم 3 هزار تومان است.
 
به این حساب برای تهیه وعده صبحانه، هر خانواده ایرانی دست کم 543 هزار و 269 تومان باید هزینه کند. سفره صبحانه‌ای که برای تهیه آن حداقل باید یک بسته پنیرUF 400 گرمی، شیر نایلونی 900 گرمی کم چرب، یک عدد کره 100 گرمی، یک بسته 290 گرمی مربای هویج، یک کیلوگرم گردو، یک عدد تخم مرغ برای نیمرو، یک بطری روغن برای طبخ، یک کیلوگرم خیار و گوجه، چای همراه با قند و شکر و یک عدد نان سنگگ خریداری شود.
 
 
 
 
 

لینک کوتاه
یک صبحانه پر و پیمان خانواده ایرانی سفره صبحانه‌