معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: طی پنج سال گذشته بیش از 150 کیلومتر از رودخانه‌های استان تهران با مساحتی بالغ بر 305 هکتار رفع تصرف شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، «رضا کیایی پور» افزود: همچنین در راستای اعمال حاکمیت و تثبیت مالکیت دولت، صدور 165 فقره سند تک برگی برای بیش از یک میلیون و 26 هزار و 551 هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها موجب صیانت از انفال و حفظ شرایط طبیعی رودخانه و عبور ایمن سیلاب شده است.
 
وی ادامه داد: با عنایت به شرایط خاص استان تهران به‌ویژه به لحاظ اقلیم و تغییرات آب‌وهوایی طی سال‌های اخیر (تشدید وجود پدیده‌هایی همچون مونسان و باران‌های موسمی و فصلی) و همچنین تغییرات حادث شده در سطوح حوضه‌های آبریز رودخانه‌ها (عوامل طبیعی و انسانی) و اثرات آن بر عبور ایمن سیلاب در دره‌ها و مسیل‌های منتهی به رودخانه‌ها و عوامل دیگری ازاین‌دست، می‌تواند وقوع سیلاب‌های فصلی و ناگهانی را تشدید کند.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران در باره اقدام‌های  صورت‌گرفته برای  سیلاب گفت: در سال‌های گذشته بیش از 670 نقطه حادثه‌خیز و بازه‌های سیل‌گیر در سراسر استان شناسایی و اقدام‌های  نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در راستای رفع خطرات احتمالی در این نقاط، انجام و مراتب به مراجع ذی‌ربط اعلام شده است.
 
کیایی پور افزود:  برخی مراجع ذی‌صلاح دیگر همچون شهرداری‌ها در کنار شرکت آب منطقه‌ای تهران، وظیفه لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها را برعهده دارند که  در این راستا شرکت آب منطقه‌ای تهران با استفاده از ظرفیت‌های موجود اقدام به لایروبی و بازگشایی رودخانه‌ها و مسیل‌ها در حوزه عملکرد خودکرده و همچنین اطلاع‌رسانی به مراجع و متولیان دیگر صورت پذیرفته تا اقدام‌های لازم را به عمل‌آورند.
 
وی از لایروبی و بازگشایی 78 کیلومتر از بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و نقاط فاقد آبگذری ایمن سیلاب طی سال‌های اخیر خبر داد و خاطرنشان ساخت: علاوه‌برآن در مجموع بیش از 195 نقطه حادثه‌خیز به شرایط عادی برگشته و امکان عبور ایمن سیلاب برای این نقاط فراهم شده است.
 
این مقام مسئول  با تأکید بر لزوم تخریب مستحدثات غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها گفت: این عملیات اجرایی مهم که با همکاری حوزه قضایی و نیز پلیس امنیت انجام شده است تأثیر بسزایی در رفع مزاحمت از بستر رودخانه و مسیل و ایجاد شرایط عبور ایمن سیلاب دارد.
 
کیایی پور ادامه داد: همچنین طی سال‌های اخیر ضمن تثبیت حدود بستر و حریم رودخانه‌ها و نصب میله در حد بستر، بیش از 250 مورد تابلو هشدار سیلاب به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم در کنار رودخانه‌ها و محدوده‌های سیل‌گیر به‌ویژه در محدوده شهرستان فیروزکوه و رودخانه حبله‌رود و سرشاخه‌های آن نصب شده است.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت خاطرنشان کرد: بیش از 17 گروه گشت و بازرسی در طول مسیر رودخانه‌ها به‌ویژه در مواقع قبل از سیلاب و حین سیلاب، وظیفه کنترل بر خط مسیر رودخانه و سیلاب انجام می‌دهند تا بر اساس گزارش‌های دریافتی اقدام‌های فنی و عملیاتی مناسب صورت پذیرد.
 
وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای تهران به‌واسطه جایگاه حقوقی خود و همچنین پتانسیل‌های فنی و حقوقی و امکانات در دسترس، اقدامات قابل‌توجهی جهت مقابله با سیلاب و کاهش اثرات آن انجام داده است که عدم اجرای هرکدام از آنها می‌توانست منجر به تشدید آثار سیلاب‌های حادث شده و یا بروز سیلاب در برخی محدوده‌ها گردد.
 
 
 

لینک کوتاه
رفع تصرف زمین بستر رودخانه‌ها استان تهران

اخبار مرتبط

نظرات شما