سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش متوسط بارش کشوری به میزان حدود 15 میلی‌متر شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده با بیان این‌که بیشترین بارش‌های سامانه بارشی اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، فارس، هرمزگان، مازندران، یزد، بوشهر، کرمان، تهران و البرز بوده، گفت: بر اساس آمار ایستگاه‌های وزارت نیرو، بارندگی‌های اخیر، متوسط بارش کشوری را 15 میلی‌متر بهبود بخشید.

 
سخنگوی صنعت آب کشور افزود: میزان حجم آب تولیدی در بارش‌های اخیر که به صورت رواناب سطحی یا نفوذ به منابع آب زیرزمینی تخمین زده می‌شود، حدود 7.5 میلیارد متر مکعب است.
 
وی ادامه داد: از این میزان، بر اساس بارشی که در حوضه آبریز سدهای کشور رخ داده، حجم آب ورودی به مخازن سدهای مهم تاکنون حدود 350 میلیون متر مکعب ثبت شده است.
 
قاسم‌زاده با اشاره به ورود 220 میلیون مترمکعب آب به حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و 400 میلیون مترمکعب رواناب به تالاب‌ها افزود: پیش‌بینی می‌شود بخشی از رواناب‌ها در جنوب کشور به سمت دریا روانه شود و بخشی نیز در قالب نفوذ در زمین، طی ماه‌های آتی به آبخوان‌های کشور وارد خواهد شد.
 
آورد 350 میلیون مترمکعبی بارش‌ها به مخازن سدها

 
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: حجم ورودی خالص ناشی از سامانه بارشی اخیر در مخازن سدها، حدود 350 میلیون مترمکعب بوده که بیشترین تأثیر را در افزایش ورودی به سدهای استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته است.
 
قاسم‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل 22.62 میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
وی گفت: بر این اساس، در استان سیستان و بلوچستان سد پیشین 65 میلیون مترمکعب، سد زیردان 54 میلیون متر مکعب و سد ماشکید علیا 22 میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند. در استان هرمزگان سد جگین، 72.5 میلیون مترمکعب، سد استقلال 14 میلیون مترمکعب و سد شمیل و نیان 12 میلیون مترمکعب افزایش حجم آب ورودی داشته‌اند.
 
قاسم زاده ادامه داد: در استان کرمان سد جیرفت 20.6 میلیون مترمکعب، سد تنگوییه 1.6 میلیون مترمکعب و سد زاینده رود در استان اصفهان 11.1 میلیون مترمکعب به حجم آب مخازن افزوده شده است.
 
به گفته سخنگوی صنعت آب کشور، سدهای استان خوزستان در حوضه آبریز کارون بزرگ نیز در مجموع حدود 40 میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند.
 
ورود 14 میلیون مترمکعب آب به سدهای تهران
 
قاسم‌زاده به ورود 14 میلیون مترمکعب آب به سدهای استان تهران اشاره کرد و گفت: سد ماملو با 6.5 میلیون مترمکعب بیشترین میزان دریافت آب را داشته است و سدهای لار، طالقان، لتیان و امیرکبیر نیز به ترتب 3، 2.4، 1.6 و 0.5 میلیون مترمکعب افزایش ورودی را ثبت کرده‌اند.

لینک کوتاه
بارش کشوری سدهای استان تهران